söndag 1 april 2007

Nordisk vår

En underbar vårdag. Jag har plockat fram utemöblerna och grillen, jag har krattat, städat, tvättat, bytt lakan, tvättat bilen, suttit i solen och läst, varit iväg på en cykeltur. Men även om jag har uträttat mycket så har sordinen varit på hela dagen, oavsett vad jag har gjort.

Nordisk vår
"Alla mina luftslott ha smultit som snö,
alla mina drömmar ha runnit som vatten,
av allt vad jag älskat har jag endast kvar
en blå himmel och några bleka stjärnor.
Vinden rör sig sakta mellan träden.
Tomheten vilar. Vattnet är tyst.
Den gamla granen står vaken och tänker
på det vita molnet, han i drömmen kysst."

(Edith Södergran)

3 kommentarer:

KaKi sa...

Skönt att någon annan hittar Edit Södergrans vackraste åt mig...

På ont och gott kommer ljuset innebära att "luftslott smälter som snö". Vi ser hur det töar, därför att vi nu kan se över huvud taget igen. Även om det gör så ont att mörkret kanske vore att föredra

*E's tankar snurrar iväg på egen hand*

Tingeling sa...

Edit Södergran skriver så det känns.
Det gör du också.

Kram!

Pipperoni sa...

Me - Ja, visar det sig att slotten var luftslott är det kanske lika så bra att de smälter, även om det gör ont...

Tingeling - Tack. Jag tycker mycket om Edith. Kram.