söndag 29 april 2007

Nattens dröm

Inatt drömde jag att jag stod högst uppe på en enorm byggkran (ungefär som den i inledningsscenen i senaste Bond-filmen). Jag stod med fötterna på en balk och höll fast mig med armarna över en annan. Utan säkerhetssele med flera hundra meter ner till marken klamrade jag mig krampaktigt fast, rädd för att röra mig en endaste millimeter, rädd att se mig omkring av rädsla för att få svindel. Rädd för att ramla ner och störta till marken och en säker död. På kranen fanns en massa andra människor som pratade med varandra och obekymrat gick omkring, trots att de inte hade säkerhetsselar de heller. De pratade med mig ibland och undrade om jag inte kunde hjälpa till, men jag tyckte bara att de var konstiga som inte förstod hur panikslagen jag var.

Tolkning, någon...? Dags för mig att gå ut och få lite frisk luft tror jag.

Tillägg: jag drömde också att jag hade två stora ömmande svulster på ryggen och var övertygad om att jag hade fått cancer. Men den drömmen har jag tolkat själv. Den har sin förklaring i gårdagens vilda galopp över åkrarna. Jag har en djävulsk träningsvärk i ryggen idag (så de som påstår att ridning inte är någon riktig träning har fel..).

4 kommentarer:

Anonym sa...

gud ja, ridning kan ge en djävulsk träningsvärk, I know :)man använder ju muskler man knappt visste att man hade!
Det vore kul om vi kunde ta en tur tillsammans någon helg ute hos dig :)
Kramar

Miss J sa...

Höjder betyder det man strävar efter har jag för mig. Jag tror din dröm visade din rädsla för att släppa taget om det du vill. Samtidigt ser du ju människor som är obekymrade och klarar sig utan livlinor. Du vet att du måste släppa taget men vågar inte riktigt än.
Låter härligt med ridningen. Jag höll på med hästar och red tills jag var 25 år, sen hade jag inte tid längre när jag fick barn men min dotter rider och det är jättekul att följa med henne och hjälpa till =)

Ankan sa...

Det är inte så att du tittat på bungy jump eller någon film som liknar det du drömde om? Drömmar BEHÖVER ju inte alltid vara symboliska... Iaf är det så för mig. Om jag i ögonvrån snappat upp något men sedan bytt fokus, kan det uppsnappade komma tillbaka i drömmen för att hjärnan behövt bearbeta det som svischade förbi.
Bara en tanke ...
Kram

Pipperoni sa...

Sophie - Det får vi försöka ordna. Kram.

Miss J - Ja, det är väl ungefär min egen tolkning också. Ridningen är bra avkoppling, jag blir genast lugnare när jag kommer ner till stallet.

Ankan - Jo, så kan det nog vara ibland också. Men i just det här fallet så kan jag inte komma på någon sådan association. Jag tror också att just när det gäller mardrömmarna så brukar det för min del ofta handla om konkreta rädslor i verkliga livet. Kram.