tisdag 3 april 2007

En annan jag

Jag är en annan.
Aldrig mer densamma.
Förbättrad? Försämrad?

Förändrad.
Annorlunda.

Allvarligare.

Mer sorgsen.
Hudlös.

Skör och bräcklig.
Samtidigt:
starkare.
Säkrare
på vad jag vill.


Ärligare.
Sannare.
Mot mig själv,
och mot andra.

Mer ödmjuk
inför livet.
Inser,
att det är ändligt.
Inser vikten
av att ta vara på de dagar vi har.
Att handskas försiktigt
med varandra.
Och med ögonblicken.

Vuxnare.
Mer mogen.
En annan jag.

Idag har jag klippt mig i en vuxnare frisyr som bättre matchar mitt nya jag. En kort page.

6 kommentarer:

Björn sa...

Schysst dikt, du är bra med ord.

Jag skäms själv lite över mina dikter. För det första så har jag aldrig varit det minsta intresserad av poesi (förutom låttexter då). Sedan så känns det bara så "icke-jag". Först självhjälpsböcker sedan poesi. Var ska det här sluta?

Samtidigt är det lite coolt att man faktiskt vågar pröva på nya saker och andra roller. Dessutom får man ju precis som du skriver en anledning att ompröva vad som är viktigt i livet.

Jag svarade förresten på ditt senaste mail och föreslog Mocco nästa onsdag kl 17.15. Konstigt det där med mailen.

Pipperoni sa...

Tack. Smicker funkar utmärkt på mig med. :) Jag är ingen större poesikännare jag heller, men jag har alltid tyckt att andras dikter är bra att ta till för att beskriva en känsla när de egna orden inte räcker till. Eller en låttext.

Det är svårt att se något positivt i det vi går igenom, men om något så tror jag i så fall att det är att man tvingas stanna upp och reflektera över livet, att man lär sig en del om sig själv och utvecklas en hel del.

Jag har inte fått ditt mail, konstigt, men Mocco på Nybrogatan, 17.15 nästa onsdag är inbokat.

Anonym sa...

Jag fortsätter med lite smicker jag med då, du skriver bra med dina egna ord och det berör en när man läser!
Åå nu blir jag nyfiken på din nya frisyr, tror du är jättefin i det, jag har själv funderat på kortare men jag vågar inte.. inte än.

Mmm jag kände den negativa energin så fort jag satte foten på Ip igår, jag är glad att jag hittat det jag vill göra. C pratade om att vi skulle ha en dag med övningar och personlighetstest och sånt men jag känner att jag vill inte vara med på sånt längre. Hon borde förstå att jag är endast vikarie nu och har ingen lust att tillhöra hennes arbetsgrupp längre. Jag vill absolut hålla kontakt med er, men inte som en arbetsgrupp, jaja du förstår nog hur jag menar..

Hoppas iaf att det inte blir några problem med att du behöver mer tid hemma med lilla Elsa. Och som sagt, det är inte värre än att du säger upp dig om hon skulle sätta sig emot, Elsa kommer ge dig såå mycket mer lycka än det där gamla jobbet ;)
Ha det så bra, så ses vi nästa vecka, om inte på Ip, så på salongen!
Många kramar & en trevlig påsk!

Pipperoni sa...

Sophie - Det känns väldigt annorlunda när jag ser mig i spegeln. Men annorlunda är bra ibland och just nu blåser förändringens vindar i mitt liv, så varför inte byta frisyr också tänkte jag.
Jag förstår precis vad du menar med jobbet. Jag har funderat rätt mycket över vad det beror på att det är som det är på IP, men jag har dessvärre inte kommit på något svar eller någon lösning ännu. Jobbigt är det i alla fall.
Vi ses snart - ser fram emot behandlingen! Kram, E.

r_l sa...

Hej Pipperoni!

Hoppas du inte tycker att jag tränger mig på... Sökte på orden "tröst vid hjärtesorg" på google och fick upp din sida. Är det OK om jag "joinar"?

Jag kände med dig direkt, känner igen känslorna. Har just i helgen upptäckt hur dum och godtrogen jag är och det svider och värker i hjärtat, vill gråta av förnedring och sorg, men förmår inte riktigt. Kanske jag kan om ett tag. r_l

Pipperoni sa...

Du är så välkommen r_l. Jag kan väl bara konstatera nu att det blir bättre med tiden. Tiden läker alla sår i viss mån, men vi har alltid ärren där som påminner oss och värken kommer tillbaka ibland. Kram.