tisdag 17 april 2007

Strömavbrott och lärdomar

Idag hade jag bestämt med min chef att vi skulle sitta hemma hos mig och jobba hela dagen. Hon skulle komma vid nio-snåret, så strax före nio gick jag ner i köket och satte på kaffe. När klockan slog nio suckade kylskåpet till och alla lampor slocknade. Strömavbrott? Jag öppnade ytterdörren och fick syn på en bil från Elverket. Gick fram och frågade vad som stod på och det visade sig då att det var ett planerat strömavbrott på grund av manegebygget och att strömmen skulle vara tillbaka först kl.13.

Min första impuls var att känna ilska mot hyresvärden som inte informerat mig. Men i nästa sekund kände jag att jag inte hade varken ork eller lust att bli arg. Jag hade inte lust att ens bli det minsta lilla upprörd. För vad skulle det tjäna till? Det skulle bara stjäla en massa energi från mig och det skulle ändå inte ge strömmen tillbaka. Min chef anlände och hon är verkligen inte en person som låter sig nedslås av sådant hon inte kan påverka, så vi kom överens om att vi klarade oss utan ström fram till lunch. Kaffet var ju i alla fall varmt. Vi satt och jobbade hela dagen, fick mycket gjort och hade ett par ganska bra samtal.

När jag träffade hyresvärden ikväll sade jag till honom att nästa gång de planerar strömavbrott så får de gärna säga till i förväg, eftersom jag ofta sitter hemma och jobbar, men ingen skada skedd den här gången. Han lovade att försöka bättra sig och han fick nog lite dåligt samvete, för han lovade att beställa inte bara en utan två nya toalettstolar till mitt lilla hus, och en ny köksfläkt, och en ny badrumsfläkt! Nåja, jag tror det först när jag ser dem, men ändå, inget ont som inte för något gott med sig.

Att D lämnade mig var nog det värsta tänkbara som kunde hända i mitt liv. Det kändes som om min värsta mardröm besannades. Jag stod helt ensam och vilsen, utan honom, utan barn, berövad alla mina framtidsdrömmar. Jag har aldrig någonsin tidigare mått så dåligt som jag har gjort de senaste månaderna. Jag mår fortfarande en bra bit sämre än min tidigare lägstanivå och åker fortfarande tillbaka djupt ner i gropen ibland.

Men, jag har lärt mig mycket om mig själv och vad jag tycker är viktigt i livet och jag tror att jag på många sätt har blivit en bättre människa. Så även om jag fortfarande innerligt önskar att allt vore annorlunda, så är jag tacksam över att livet har lärt mig att bli en bättre jag. Buscaglia menar att vi i vår kultur har gått vilse i vår jakt på njutning och nöje och att vi fasar för och är rädda för lidande. Han säger "Jag skulle mycket hellre vilja undervisa och lära mig i glädje. Glädje är en stor lärare. Men det är förtvivlan också."

Godnatt - jag hoppas att ni också har lärt er något idag.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Varje gång jag läser i din blogg lär jag mig något nytt. Beundrar ditt sätt att skriva. Tankar och känslor så verkliga att man kan ta på dom.
Va rädd om dig!

P.S Elsa är sagolik!

Ankan sa...

Intressant det där om lidande och lärande. Tänk att du kan känna tacksamhet redan. Själv är jag förbannad, sorgsen, olycklig, lycklig (ja, faktiskt händer det), glad osv. Men tacksam för svårigheterna och hur de berikat mig? Nej, jag har allt en bit kvar innan jag kommer dit. Jag vet intellektuellt att det kommer, så jag inbillar mig inte att jag är något undantag. Jag kommer säkert dit så småningom! Kram på dig

Miss J sa...

Det krävs ändå ganska mycket insikt och visdom för att du ska kunna lära dig nåt av allt och det verkar du ha. Men det vet du ju redan.¨
Andra människor som går genom livet och kanske varken sörjer så djupt oavsett vad, har heller inet din förmåga att känna glädje och tacksamhet som du gör och vilket andefattigt liv det måste vara för dem. jag läste om dina dejtförsök och kände igen mig exakt i det du skrev. Jag trodde (visste) att jag aldrig mer skulle träffa någon som gjorde mig ens det minsta intresserad igen efter P.
De jag dejtade gjorde mig bara ännu mer övertygad om det. Men exakt på dagen ett halvår efter P:s dumpning träffade jag Marcus och mot all förmodan så blev jag inte irriterad *S* . Jag berättar det här bara för att jag känner igen allt du skriver om D och vill bara berätta att även om det inte känns så just nu så kommer du förr eller senare att träffa nån som ger dig fjärilar i magen.
Kram
/Helene

Pipperoni sa...

Chiastolit - Tack. Vad glad jag blir. Kram.

Ankan - Ja, det är konstigt. Jag kan känna tacksamhet för att jag har blivit en bättre person. Mer ödmjuk, mer förstående, säkrare på vad som är viktigt för mig. Men det hindrar inte att jag skulle vilja vrida klockan tillbaka och se att livet hade tagit en helt annan vändning..

Helene - Tack för dina ord. Jag har svårt att se det nu, men det känns trösterikt att veta att någon som har känt på samma sätt säger att det kan gå... Kram.