lördag 14 april 2007

Jag ska älska dig och ingenting annat spelar någon roll

"Kanske kärlek är vad som händer när jag varsamt leder dig tillbaka till dig själv." skriver Antoine de Saint Exupéry. Inte till den jag vill att du ska vara, utan till den du är. Det är en vacker definition av kärlek tycker jag. Men den förutsätter i viss mån att man bestämmer sig för vem man vill vara.

Jag tror att det ligger mycket i det min vän E sade att "man är väl inte mer än människa". Ingen är perfekt. Trots det strävar många efter perfektion och kanske är det en av förklaringarna till att så många är ensamma. Jag tror att en annan förklaring är att vi tror att kärlek är något som ska komma spontant, inte något vi måste lära oss. För jag tror att vi måste lära oss att älska. Vi måste lära oss att älska oss själva och först när vi gör det kan vi lära oss att dela med oss av vår kärlek till andra.

Buscaglia tror att en av orsakerna till att så många mår dåligt och är ensamma i dag är föreställningen att "jag ska älska dig, om...". Han säger:

Om alla hade en enda människa i sitt liv som säger: "Jag ska älska dig och ingenting annat spelar någon roll. Jag ska älska dig om du är dum, om du halkar och ramlar på näsan, om du begår misstag, om du beter dig som en människa - jag ska älska dig i alla fall." ...Det är så ett äktenskap borde fungera... Det är så en familj borde fungera.

Jag känner fortfarande så för D. Han har lämnat mig, han har sårat mig, han har svikit mig, han har fått mig att må sämre än jag någonsin har gjort tidigare i hela mitt liv. Men det är för att han har fått mig att känna mer än någon annan. Att älska mer. Jag älskar honom. Ändå. Fortfarande. Jag förväntar mig inte att han ska älska mig tillbaka. Jag vill ge honom min kärlek därför att jag älskar honom, inte för att jag förväntar mig något tillbaka. Om vi inte förväntar oss något äger vi allt, säger Buddha. Älska därför att ni vill älska. Ge därför att ni vill ge.


Älska, älska, älska. Och när nödvändigt sörj, gråt och var förbannad, för det är ju ett sätt att älska, skrev min vän Bossaneto. Just nu blir det mer av det senare, men, jag tror att vi lär oss minst lika mycket av förtvivlan som av glädje.

2 kommentarer:

frida fröberg sa...

God kväll!
Mycket tänkvärt. Jag tycker att du pin pointar något av det viktigaste- att kärlek handlar om att ge utan att ställa krav. PÅ något sätt har du en sådan enorm stolthet och integritet, du står upp fär dina känlsor, det är fint. Om du vill ta en sommarkvällspromenad efter jobbet någon dag i veckan har du min mejladress.

Anonym sa...

Hej vännen!

Du är så fin och stark.

Dina ord är rakt på.

ALLA relationer behöver jobb för att blomstra, men finns det ingen förutsättning - what´s the point?

Förstår vad D har varit för dig (och du kanske fortfarande hoppas att han vill vara för dig) och förstår därmed din sorg mer, för jag vet vad min D betyder för mig...
D - om du läser detta; förstår du inte vem du går miste om? WAKE UP - she´s one in a million!!!

Fram och tillbaka, fram och tillbaka - det är en del av processen...förstår att du står vid ett vägskäl; upp eller ner eller jag vet inte vad. För jag kan ju inte veta; jag är inte du och kan inte förstå fullt ut; jag kan bara nudda vid där du är och "kanske" ha lite insikt...

Du vet att jag känner mig hjälplös och det är därför mina inlägg blir så långa...jag vill finnas där och hjälpa till men vet inte riktigt hur. För alla gropar är olika och man kan ge viss tröst till varandra men inte helt.

Men till syvende och sist är det det som allt handlar om, att finna mening i sitt liv och ens vilja att dela detta med någon annan.

Nu blir det långt IGEN...

Ett steg framåt och två tillbaka...

Jag försöker OCH jag finns här, när du vill...

Abrazos,

/E