Visar inlägg med etikett Utmaningar. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Utmaningar. Visa alla inlägg

tisdag 31 december 2019

2019 - det bästa året, och det sämsta


För snart sex år sedan blev jag gravid för första gången. Då kände jag så starkt att jag äntligen var på väg mot något nytt och det var en fantastisk känsla. Men åren efter det har livet i stort sett stått still. Inte helt och hållet förstås, vi har blivit med hus i Ljungskile, men i övrigt känns det som inget har hänt.

Mitt liv har stått still medan andras har fortsatt framåt. Vi har kämpat och kämpat för att försöka bli en familj och efter varje missfall och varje misslyckat försök har vi hamnat tillbaka på ruta noll. Tillbaka där vi startade, tillbaka med ingenting. Samtidigt har vi sett på när släktingar och vänners barn har fötts, tagit sina första steg, börjat på förskolan, glatt sig åt första skoldagen, tagit studenten.

Livet har känts kidnappat. Det är lätt för andra att säga att barn inte är allt och komma med råd om att inte låta barnlösheten ta över hela livet. Jag vet att barn inte är allt. Vi började året inställda på ett liv utan barn. Vi hade accepterat det, ställt in oss på att det också skulle bli bra och hade börjat drömma om andra saker.

Men när man står utanför och drömmer om en egen familj, måste man nog ge allt för att uppnå den drömmen, även om det innebär att livet i övrigt sätts på paus. Det finns inga pengar att lägga på resor eller andra drömmar, för varenda krona går åt till att försöka förverkliga barndrömmen. Det finns inte heller vare sig tid eller energi över till något annat än att hålla det där drömhjulet snurrande.

Är det något man lär sig är det att vänta. Vänta på nästa mens, vänta på utebliven mens, vänta på att sköldkörtelvärden ska stabilisera sig och immunförsvar lugna ner sig, vänta på att kliniken ska hitta en donator, vänta på att slemhinnan ska växa så att det går att överföra ett embryo. (Medan man väntar hinner man i och för sig dricka många glas rosévin och ägna många timmar åt att se ut över havet). Nu väntar vi igen, men det är en helt annan väntan…

Det var en lång introduktion till 2019. Sex års stiltje. Sedan året då allt hände. I januari fick jag positiv respons från ett av förlagen jag skickat mitt manus till. I februari skrev vi kontrakt och jag var med på min första lilla bokmässa som författare. Jag fyllde 47 år och på min födelsedag friade Tobias (ja, vi hade bestämt oss för att gifta oss innan). Mars och april var intensiva redigeringsmånader och i maj gifte vi oss på altanen till vårt fina hus i Ljungskile, i närvaro av våra allra närmaste. (Det blir en fest för släkt och vänner så småningom, men den får nog vänta lite nu…). I juli höll jag det första tryckta exemplaret av min bok i handen, och i slutet av augusti hade jag releasefest.


Dagen efter festen satte jag mig på ett flyg till Aten för att prova en ny behandling för slemhinnan. Äntligen något som fungerade och det blev ett återförande efter ett och ett halvt års väntan. Jag tjuvtestade och såg ett svagt streck redan på ruvardag sex. Jag var gravid! Och på första ultraljudet i vecka nio fick vi veta att det var tvillingar. Äntligen efter sex år av misslyckanden, sorg och bakslag, var det vårt år, mitt år. Jag var glad. Då dog min svåger Stanley efter flera månader på intensiven, bara sextio år gammal och en vecka efter det tvingades vi avliva Elsa. Sorgen kom ikapp och lade sig som en grå slöja över allt. Glädjen kom av sig. Jag grät varje dag i flera veckor. Nu har det gått drygt två månader och det är fortfarande svårt. Elsa gav så mycket glädje, varje dag, och tomrummet är omöjligt att fylla. Livet blir aldrig detsamma mer.

Nu är vi inne i december, årets sista månad och det går långsamt bättre. Vi är lediga tillsammans ett tag och försöker vänja oss vid en ny tillvaro, utan Elsa. Vi går promenader utan hund. Vi äter upp det sista av torskryggen utan att spara en liten bit på tallriken. Vi plockar upp ostbitarna vi tappar på golvet. Vi försöker också vänja oss vid tanken på att vi till sommaren förhoppningsvis kommer att vara fyra. Det känns fortfarande overkligt och jag har svårt att riktigt tro på det än. Mycket kan hända. Men vi planerar för att få barn och många frågor snurrar i våra huvuden. Var ska vi bo, hur ska vi leva, vad är viktigt?

Jag önskar att vi hade fått behålla Elsa några år till. Jag önskar att 2019 hade blivit ett år utan sorger. Man kan önska sig mycket i livet, men det är sällan det blir som man vill. Istället anpassar man sig. Lär sig att leva med sina sorger. Försöker att se framåt.

2019 blev på vissa sätt det bästa och på andra sätt det sämsta året i mitt liv. Nu står ett nytt år för dörren och jag önskar att allt går bra med de två små i magen och att vår familj utökas med två friska barn 2020. Jag hoppar över nyårslöftena, men har som vanligt som ambition att försöka skriva lite mer…

tisdag 3 mars 2009

Pladder på p

Och.... eftersom jag nu sitter fast på ett tåg och är alldeles för stirrig för att kunna koncentrera mig på att läsa, men behöver ha något att sysselsätta mig med, så antar jag Ankans utmaning...

Regler: Varje svar måste börja med första bokstaven i ditt namn! Alla svar måste vara riktiga, hitta inte på ord eller ljug. Lycka till!

1. Vad heter du? Pipperoni. Även känd som Päronkvist.
2. Ett ord på fyra bokstäver: Paus
3. Flicknamn: Petronella
4. Pojknamn: Per
5. Yrke: Polis
6. Färg: Purpur
7. Klädesplagg: Polotröja
8. Mat: Pilgrimsmusslor
9. Sak i badrummet: Peelingkräm
10. Plats/stad: Paris
11. En orsak att vara sen: Pratkvarnar?
12. Något man inte skriker: Pass (fegt)...
13. Film: Pans labyrint
14. Något man dricker: Perquita
15. Band: Pink
16. Djur: Puma
17. Gatunamn: Persgatan
18. Bil: Polo
19. Sång: Personliga Persson
20. Aktivitet med mer än en deltagare: Puss.

lördag 3 januari 2009

2008 i snabbrepris

Nu är det ett par dagar in i 2009. Ett år har gått och bloggen fyller två år. Jag gör som Ankan och reflekterar över året som gått med hjälp av samma frågor som förra året.

1. Gjorde du något i år som du aldrig gjort förut? Sprang Göteborgsvarvet. Blev mobo (=mosterbo - min systerdotter flyttade in hos mig och påminde mig om hur mycket roligare det är att inte bo själv).

2. Höll du några av dina nyårslöften? Har faktiskt inget minne av att jag avgav några löften 2007... Kanske hade jag nog med besvikelser 2007 och ville slippa fler under 2008...?

3. Dog någon som stod dig nära? Nej, men min syster Skräppan har blivit sämre och sämre och har nog inte långt kvar.

4. Är det något du saknar år 2008 som du vill ha år 2009? Någon att dela glädje och sorg med. Någon att skämma bort. Någon att prata med innan jag somnar...

5. Vilket datum från år 2008 kommer du alltid att minnas? Helt ärligt var 2008 ett ganska intetsägande år och det finns inga datum som direkt etsat sig fast i minnet.

6. Vad var din största framgång 2008? Att jag äntligen lyckades få ändan ur vagnen och fick nytt jobb.

7. Största misstaget? Jag säger som Elbert Hubbard: "There is no failure except in no longer trying." Och jag försökte verkligen, in i det längsta. Kanske kunde jag försökt ännu mer, men jag tror faktiskt inte det, så nu har jag givit upp. Om det är det största misstaget, återstår att se. Men, it takes two to tango.

8. Har du varit sjuk eller skadat dig? Ja, jag trodde att min extrema trötthet var en effekt av allt som hände under 2007, men det visade sig att jag hade hypotyreos, en underfungerande sköldkörtel.

9. Bästa köpet? Min nya kamera, en Nikon D40.

10. Vad spenderade du mest pengar på? På kurser som jag gick med Elsa (klickerkurs, allmänlydnadskurs, introduktion till rallylydnad, vardagslydnadskurs, introduktion till viltspår, agilitykurs) och på en krånglande bil.

11. Gjorde någonting dig riktigt glad? Elsa.

12. Vilka sånger kommer alltid att påminna dig om år 2008? Jason Mraz - Life is wonderful och Bo Kaspers Orkester - Det blir bättre sen.

13. Vad önskar du att du gjort mer? Skrattat.

14. Vad önskar du att du gjort mindre? Sovit och gråtit.

15. Hur tillbringade du julen? Hemma hos syster Skräppan med hennes familj, mamma och pappa och syster C med familj. Skräppan kunde inte njuta av julmaten, men orkade i alla fall ligga i soffan och vara med under hela julklappsutdelningen och det var en mysig jul.

16. Hur många one night stands? Ett. Han var söt, men det kändes totalt meningslöst och bekräftade bara att one night stands inte är min grej...

17. Favoritprogram på TV? Halv åtta hos mig...?

18. Bästa boken du läste i år? Flyga Drake av Khaled Hosseini.

19. Största musikaliska upptäckten? Jason Mraz, Jack Johnson och The Submarines (hm, måste ha ett uppdämt behov av glad och lycklig måbra-pop...).

20. Något du önskade dig och fick? Nytt jobb.

21. Något du önskade dig men inte fick? Någon att somna bredvid och vakna upp tillsammans med. Barn.

22. Årets bästa film? Har sett alldeles för lite filmer 2008. Mamma mia för att den gjorde mig på bra humör eller kanske Flyga Drake, även om jag misstänker att mitt positiva intryck av den filmen mest har att göra med att jag såg den med en man som för första (och enda) gången efter att det tog slut med D fick det att pirra lite i kroppen.

23. Finns det någonting som skulle gjort ditt år ännu bättre? Mer engagemang, när det gäller det mesta. 2008 var ett ganska intetsägande och lite för likgiltigt år.

24. Hur skulle du beskriva din stil år 2008? Trött och till en början lite likgiltig, men sedan vid ganska gott mod.

25. De bästa nya människorna du träffade? Singeltjejerna: Å, som följde med till Grebbestad trots att vi bara setts två gånger innan och S, som alltid är så fantastiskt positiv och bjuder på sig själv.

fredag 27 juni 2008

Ännu en utmaning

Blev utmanad av Kantarellkisse för ett tag sedan... och eftersom jag inte har något vettigt att skriva just nu, så får jag väl anta utmaningen:

Fem saker på min "to-do-lista" för morgondagen:
1) Skruva ihop mitt nya sideboard
2) Köpa nya blommor och ersätta de jag har tagit kål på
3) Ringa en god vän
4) Måla tånaglarna
5) Laga en god middag till en dejt

Fem dåliga egenskaper:
1) Tappar lätt sugen
2) För snäll
3) Konflikträdd
4) Grubblande
5) Tunnhudad

Fem platser där jag bott:
1) Onsala
2) Oberzeiring
3) Wanganui
4) Vallentuna
5) Kålltorp

Fem jobb som jag haft:
1) Hästskötare
2) Receptionist
3) Äldreomsorg
4) Business Administration Coordinator (det låter ju bra i alla fall)
5) IT-ansvarig (haha, vilket skämt)


Skickar vidare till Lilla J, Haikuharen, Ankan och alla andra som känner sig manade och önskar en trevlig helg.

lördag 22 mars 2008

Tidsresenären

Igår hade jag påskmiddag hemma med två väninnor. Väldigt trevligt. Idag har jag varit en långpromenad med Elsa i vintervädret och ska snart åka ut till systrarna på Öckerö och fira påskafton. Jag hoppas lite på en dejt på påskdagen eller annandagen, men vågar inte ha för höga förväntningar.

Men innan dess ska jag svara på en ny utmaning från Haikuhuaren.

För 5 år sedan:
Var jag nykär och lycklig. Mer kär än jag någonsin varit tidigare. D och jag hade träffats i några månader och planerade vår första minisemester tillsammans. Ett sms till Daniel med Karin Boyes ord sammanfattar hur jag kände: "På hundra skilda vägar har jag vandrat och trevat. Nu möts de. Fram mot dig har jag levat." Men, när jag läser min dagbok från mars 2003 så var lyckan blandad med en stor osäkerhet på D:s känslor, redan då. Ena stunden var han supergullig och sade saker som att "han ville ha hela kitet - hus, giftermål, barn - med mig" och i nästa stund drog han sig undan och hörde inte av sig.

För 10 år sedan:
Hade jag nyss kommit tillbaka till Sverige efter en utbytestermin i Australien. Jag hade ett år kvar på Handelshögskolan och var inne i en intensiv period med tentapluggande, extrajobb på incheckningen på Landvetter och en hel del festande. Det var tillfälligt slut mellan mig och F, efter tre års strulande, som kort därefter tog vid igen och ett år senare blev mer seriöst och ledde till att jag flyttade med honom till Stockholm.

För 15 år sedan:
Var i Bangkok de sista dagarna på ett halvår på resande fot. Fantastiska naturupplevelser och jobb i diverse stall på Nya Zeeland och solande, festande och flirtande i Australien. En resa där jag lärde mig en hel del om mig själv. När jag kom hem började jag i receptionen på Folkuniversitetet där jag jobbade knappt ett år innan jag sökte till Journalisthögskolan.

För 20 år sedan:
Hade jag några månader kvar på nian och var mitt inne i planerandet av projekt "summer-88" med min bästis. Projektet hade till syfte att radikalt förändra oss från duktiga hårdpluggande mesar som bara var intresserade av hästar till snygga, smala, bruna och en bra bit tuffare tjejer lagom tills vi började gymnasiet. Även om jag fortfarande var osäker på insidan, så lyckades vi nog faktiskt hyfsat bra med vårt mål.

Jag skickar utmaningen vidare till Bossaneto, Mrs Sophie och Lilla J.

torsdag 14 februari 2008

En dag som alla andra

Vad jag har gjort denna gudsförtjänta dag.
Jag är lite sen med att anta utmaningen, men bättre sent än aldrig. Alla hjärtans dag. Jahaja. En dag som alla andra. Men jag önskar ändå att jag hade någon att köpa något fånigt kommersiellt hjärtkrafs till.

När gick jag upp?
Kvart över sju. Hade satt klockan på sju som vanligt, men har väldigt svårt att ta mig upp ur sängen just nu. Jag hade gärna somnat om igen, men det tyckte inte slickepotten Elsa var någon bra idé.

Samtalsämne/tankar vid frukosten?
Tankar från nattens dröm dröjde sig kvar. Jag var ute på krogen med Bossaneto. Alla runt omkring oss festade och hade roligt, men jag kände mig icke närvarande, utanför, tom och sorgsen. Bossaneto sade till mig "så här kan du inte leva". Först blev jag arg och tänkte att hon kan väl inte tala om för mig hur jag ska leva. Sen gick vi därifrån tillsammans och pratade och hon sade att hon bara ville ha tillbaka den gamla glada Pipperoni, full av hyss och drömmar. Det vill jag också, sade jag, men förklarade hur jag känner mig. Att jag ser allting utifrån, att jag deltar, men är ändå inte med. Jag kan träffa en kille och tycka att han är trevlig eller snygg eller båda delarna, men jag kan inte känna något mer. Jag önskar så innerligt att jag kunde, att jag inte kände mig så avtrubbad, men det är inte bara att slå på känslorna igen. Det kändes bra att prata med Bossaneto i drömmen. Jag hoppas att vi kan ses snart.

Vad serverades?
Onaka med lingonsylt, rågfras och müslie. En grov macka med ost och gurka. Stooor kaffe med mjölk. Kärlekstips ur GP.

Å sen?
Kollade mailen, åtgärdade lite småsaker, började på ett protokoll. Gick en lunchpromenad i skogen i det underbara vädret med Elsa. Satte in en fiskgratäng i ugnen till lunch. Hade konferenssamtal med Stockholm om det eviga hemsidesprojektet. Försökte skriva klart protokollet, men blev avbruten av diverse telefonsamtal. Efter arbetsdagens slut sov vi en liten stund (mitt sömnbehov tycks fortfarande omättligt). Jag åkte sedan till systemet och därefter till gymet. Gymet är tydligen the place to be på alla hjärtans dag. Fullt med folk - förmodligen mestadels extrema träningsfreaks eller singlar. Det fanns åtminstone en snygg kille att spana på. Bara Göteborgsvarvet är avklarat ska jag återgå till min status som gymråtta snarare än marathonlöperska.

Köpte jag något?
20 vackra vårtulpaner åt mig själv. Vin till familjekalaset på söndag.

Struntade jag i något som jag hade tänkt göra?
Hade tänkt städa upp mitt skrivbord, skriva en "att göra-lista" och strukturera upp jobbet lite... och skriva klart protokollet (men det är ju sååå tråkigt).

Middag?
Sen sådan efter gymbesöket bestående av grillad kyckling, bröd, paprika och smågodis. Mycket näringsriktigt och nyttigt (haha).

En bra sak som hände under dagen?
Solen sken.

Vad tänker jag när jag läser mina svar?
En dag som alla andra. Varken riktigt bu eller riktigt bä. Som mitt liv är just nu. Händelselöst. Småtråkigt.

Jag utmanar Bossaneto och alla andra som känner sig manade!

onsdag 2 januari 2008

2007 i snabbrepris

Inget år utan listor... (tipstack till Ankan).

1. Gjorde du något i år som du aldrig gjort förut? Gick igenom en djup sorg, skaffade hund, började blogga.

2. Höll du några av dina nyårslöften? Ja, att bli bättre på att tala om vad jag vill, även om jag har en bit kvar... Och det jag inte skrev om - nämligen att livet inte "bara" skulle gå vidare i gamla hjulspår ett år till, utan att jag skulle prata med D om mina drömmar för framtiden...

3. Dog någon som stod dig nära? Nej, ingen dog, men min bästa vän och den jag trodde att jag skulle bilda familj med och bli gammal tillsammans med försvann ur mitt liv, vilket var en nog så stor förlust och djup sorg...

4. Är det något du saknar år 2007 som du vill ha år 2008? Någon att dela vardagen med.

5. Vilket datum från år 2007 kommer du alltid att minnas? Precis som Ankan så försöker jag att undvika att fira tråkigheter, men den 23 januari när D tackade ja till lägenheten är svår att glömma, och nyårsafton då vi inte firade vår 5-årsdag...

6. Vad var din största framgång 2007? Att jag, trots att jag inte förstår och förmodligen aldrig kommer att göra det och trots att det fortfarande gör ont, på något sätt har lyckats förlåta och undgå att bli bitter.

7. Största misstaget? Jag vet faktiskt inte... kanske i så fall att jag inte älskade ännu mer när jag hade chansen...

8. Har du varit sjuk eller skadat dig? Bortsett från en lätt förkylning har jag inte varit sjuk så att det har märkts. Däremot har jag haft ondare än någonsin tidigare.

9. Bästa köpet? Utan tvekan - Elsa.

10. Vad spenderade du mest pengar på? Lägenheten (näst bästa köpet).

11. Gjorde någonting dig riktigt glad? Elsa. :) Och att syster Skräppan som fått cancer ändå tycks ha en god prognos.

12. Vilka sånger kommer alltid att påminna dig om år 2007? Coldplay - Warning Sign, Ainbusk - Vill bara vara, Colin Hay - I just don't think I'll ever get over you, The Cardigans - No sleep, Rosie Thomas - Farewell, K's Choice - Another Year.

13. Vad önskar du att du gjort mer? Jag vet faktiskt inte vad jag skulle kunna ha gjort mer... Lyssnat ännu mer på mig själv kanske. Varit bättre på att säga ifrån.

14. Vad önskar du att du gjort mindre? Brytt mig mindre om vad andra tycker och tänker och lyssnat mer på mig själv...

15 Hur tillbringade du julen? Med mina föräldrar och en av mina systrar med familj. Jag saknade D, hans mamma och syster, men det kändes bra att fira med min familj. Föräldrarna börjar bli gamla och jag är tacksam för de jular jag får ha dem kvar.

16. Hur många one night stands? Ööh, inga. Det är nog helt enkelt inte min grej...

17. Favoritprogram på TV? Jag har sett ännu mindre än vanligt på TV i år... Tror inte att jag har följt någonting faktiskt.

18. Bästa boken du läste i år? "Nu vill jag sjunga dig milda sånger" av Linda Olsson. Den fångade årets stämning - melankolisk och sorgsen men ändå finstämd, vacker och hoppfull.

19. Största musikaliska upptäckten? Shawn Colvin och Rosie Thomas.

20. Något du önskade dig och fick? Förändring.

21. Något du önskade dig men inte fick? Trygghet. Kärlek. Barn.

22. Årets bästa film? Pan's labyrint.

23. Finns det någonting som skulle gjort ditt år ännu bättre? Att D verkligen hade kunnat stå för det han skrev till mig i somras...

24. Hur skulle du beskriva din stil år 2007? Ynklig, svag och sorglig. Bäh.

25. De bästa nya människorna du träffade? Mina nya bloggvänner - Lars (vart tog du vägen?), Danne (min första supporter), Tingeling och Lilla Sparven (som var ett stort stöd i ett tidigt stadium), Soledude (en filosofisk man med många kloka tankar), Björn och Haikuharen (som har blivit vänner IRL), Ankan och Listiga Lotta (som fortfarande hänger kvar), Inte för Intet (en själsfrände och förebild) och många många fler...

lördag 10 mars 2007

Sex små konstigheter

Jag har blivit utmanad, av den vackra Nathalie, att berätta sex konstigheter om mig själv. Klart att jag måste anta en sådan utmaning.

1. Jag är en klumpeduns. Jag tappar saker - hundratals spikar över golvet i arbetsrummet, cashewnötter över hela köksgolvet. Jag går in i saker - när D och jag var ute och gick en gång var jag så inne i vårt samtal att jag gick rakt in i en stolpe. Jag snubblar - mitt i gatan, trots att det inte är det minsta halt. Klantig, fumlig, tafatt, valhänt, tankspridd, virrig, drumlig.

2. Jag har aldrig någonsin rökt. Jag har aldrig smakat och aldrig ens velat smaka på vare sig cigarett eller cigarr. En enda gång har jag fallit till föga för grupptrycket och tagit ett bloss på en vattenpipa. Totalt meningslöst. Eftersom jag aldrig har rökt, så saknar jag förståelse och kan inte låta bli att känna ett litet uns av förakt för folk som röker, även om de råkar vara mina allra bästa vänner.

3. Jag är född i Göteborg och älskar räkor. När jag äter färska räkor lägger jag räkhuvudena i en prydlig rad, sida vid sida, på kanten av tallriken. Resten av skalen lägger jag i en hög för sig. Min pappa gör likadant.

4. Jag älskar att skriva listor. Jag skriver listor över saker jag måste fixa, böcker jag vill läsa, kläder jag vill ha, saker till hemmet som jag planerar att skaffa, inköpslistor, listor över filmer jag vill se, osv. När jag har strukit tre-fyra punkter på en lista så skriver jag rent den och tar bort det jag har strukit och lägger till nya punkter. När jag har en helt ny lista känner jag mig lättad, för då har jag kontroll, och då kan jag koppla av och göra helt andra saker.

5. Myggor älskar mig. När jag var på Fraser Island i Australien räknade jag en gång till 100 myggbett på ett ben innan jag tröttnade. En midsommar var jag i Stjärnsund i Dalarna, inte långt ifrån där de hade fått tillåtelse att spruta kemikalier mot myggorna. En vän till mig sade att myggorna inte kunde älska någon mer än de älskade henne. Hon satte sig utomhus och man såg hur myggorna svärmade runt henne. Jag smorde in mig i Mygga och gick ut och satte mig bredvid henne. På bara några sekunder hade molnet av myggor flyttat sig till mig.

6. Jag är periodvis nagelbitare. Mina naglar kan vara långa, vackra och starka i flera veckor och jag beundrar dem. Sedan går en enda av, eller börjar skiva sig och då är det kört. Inom loppet av några dagar är de totalt nedbitna och fruktansvärt fula. Tills jag efter några veckor bestämmer mig för att nu måste jag skärpa mig och så växer de och blir vackra igen och så börjar det om igen.

Och - nu måste jag utmana sex personer som inte tidigare har blivit utmanade att berätta sex konstigheter om sig själva, och gå in i deras bloggar och upplysa dem om att de har blivit utmanade:

Bossaneto - my darling I miss you and hope to see you soon.
Mrs Sophie - jag har lärt känna en annan Sophie än den jag kände innan via bloggen. Jag tycker om henne.
Tingeling - jag tänker på dig och hoppas att du håller modet uppe. Tänk på att du har någon som älskar dig.
Lilla sparven - du har inte uppdaterat på länge. Jag undrar hur det går med dina beslut?
Soledude - många vettiga tankar och vackra ord. Soul-dude?
Dan's world - inte sluta blogga. Jag läser. Hoppas att det går fortsatt bra med kärleken.