måndag 16 april 2007

Tankar en solig och mörk måndagmorgon

Mitt humör går upp och ner, ibland från dag till dag, men oftare från timme till timme. Igår kände jag mig skör och bräcklig hela dagen och på kvällen bröt jag ihop totalt. Jag grät i timmar och somnade inte förrän framåt 2-tiden. När klockan ringde strax före 6 imorse stängde jag av den. Jag har jobbat varje dag de senaste tre månaderna, med undantag för ett par dagar precis när D hade sagt att han skulle flytta, när min chef lät mig vara hemma. Men idag orkade jag inte ta mig upp. Jag orkade inte gå till jobbet med svullna ögon och mörka skuggor i ansiktet. Jag kunde inte hitta viljan.

Jag försöker verkligen. Jag försöker att vara stark, jag försöker att glädjas över det som är bra, jag försöker att komma framåt, om inte i verkligheten, så åtminstone i tanken. Jag vet att hur jag mår beror mycket på mig själv. Att mycket sitter i huvudet, i tanken. Att jag måste försöka välja att må bra. Men idag skiter jag i det. Idag väljer jag att deppa.

Jag var ute på en dejt igår. Var på promenad med en kille som jag var ute och åt middag med för ett par veckor sedan. En av dem som jag träffade genom jobbet när jag var tillsammans med D och tänkte att om omständigheterna hade varit annorlunda kanske han hade varit intressant. Han är snäll, ser trevlig ut, vi har en hel del gemensamma intressen och nu är omständigheterna annorlunda, men jag klarar inte av det. Det kändes bara helt fel. Han var ett steg för nära hela tiden. Jag retade mig på saker med hans utseende och jag kände noll attraktion. Den delen av mig känns helt död. Det hoppas jag inte att den är, men den är i alla fall helt djupfryst. Men jag orkar inte må dåligt över det. Det är väl bara att inse att jag fortfarande är kär i D och långt ifrån redo att träffa någon annan. En del av mig önskar att jag kunde vara redo, för det vore säkert lättare att bara säga: "ja, ja, det var inte meningen att det skulle bli ni två, du är värd bättre, du är värd någon som älskar dig, skit i D och kasta dig vidare i livet."

Men jag funkar inte så och därför börjar jag mer och mer umgås med tanken på att kanske skaffa barn på egen hand, utan någon pappa med i bilden. Åka till Danmark eller Finland. Nej, det är förstås inte det jag helst av allt vill. Men jag håller fast vid att det D och jag hade var speciellt och jag kan inte nöja mig med något som inte är bättre eller åtminstone minst lika bra som det vi hade. Jag inser att det kan ta år att hitta det. Jag inser att det är inte säkert att jag någonsin kommer att göra det. Och även om jag skulle tina upp och träffa någon så ska jag lära känna den människan innan jag vill bilda familj och jag är medveten om att det ta lång tid innan det blir barn. Jag är inte säker på att jag är beredd att vänta så länge.

"Den lilla elaka":s man sade till mig sist vi sågs: "Du vill inte skaffa barn själv, E. Tro mig.". Han är klok och jag lyssnar på honom. Men samtidigt vet jag att jag inte skulle vara helt själv, jag har fem systrar som sammanlagt har producerat 12 barn. Vilken erfarenhetsbank. Vilket stöd.

Jag har inte bestämt mig för någonting vare sig när det gäller barn, jobb eller bostadsort än. Jag ska ägna resten av våren och sommaren åt att fundera. Fundera på barn och fundera på vad jag vill bli när jag blir stor. Sedan ska jag bestämma mig och så ska jag bli det jag vill bli - för jag tror att vi alla kan bli precis vem vi vill, bara vi har viljan och modet och inser att det är vi själva som måste stå för förändringen och se till att det händer.

9 kommentarer:

Björn sa...

Beslutet runt barn kan jag verkligen inte råda dig gällande. Självklart är det en fördel att vara två och då speciellt om man älskar varandra. Men det finns massor med kvinnor (och några få män) som klarat det alldeles utmärkt att bli ensamstående föräldrar. Fast då är det nog inte dumt att ha uppbackning i form av familj eller syskon på nära håll.

Vad det gäller dejtandet så tycker jag du gör rätt som prövar. Det vore väl väldigt konstigt om du skulle hitta rätt direkt. I så fall så kanske hela din bild av D skulle vara felaktig och så är det ju inte, eller? Jag tycker att du med gott samvete kan unna dig att dejta lite på skoj och varken känna skuld för egen del eller bry dig för mycket om den andra parten (åtminstone inledningsvis). Sedan är det en annan sak att det säkert inte alltid kommer kännas så avslappnat eller roligt. Men så är ju livet. Det är inte så lätt att hitta rätt så man får vara beredd på att ta lite jobbigheter också.

Förstår att det är jobbigt idag men du har åtminstone valt en fin dag att inte vara på kontoret.

Jag har förresten mailat dig angående Johan Theorins bok Skumtimmen som utspelar sig i Djupvik. Misstänker att din jobbmail har problem att ta emot svars- eller vidarebefordrade mail.

Tingeling sa...

Även om du låter väldigt, väldigt ledsen idag och har stannat hemma från jobbet pga gråt och sömnlöshet, så anar jag ändå en ny ton i ditt inlägg?
Jag vet inte om jag har rätt, men det känns som om du är på väg framåt. Jag skönjer beslutsamhet och styrka bakom dina ord, en vilja och en vetskap om att du kan gå vidare, om en lycka som finns där någonstans, också för dig!
Jag önskar att du står vid ett vägskäl där rätt vägval blir mer lycka för dig, oberoende vad du väljer. Det är DU som är viktig, minns det!
Jättevarma kramar.

Anonym sa...

Hej vännen!

Tänker på dig SÅÅÅ mycket.

Du har rätt att man formar sitt eget öde och det är bara DU som kan förändra saker. Du vet att jag sagt att man måste tillåta sig att älta också, det är en del av processen. Nästa del är att börja bearbeta och inse vissa saker. Där tror jag att "Tingeling" har rätt, du är på väg vidare. Men som sagt, det kan även få en att inse vissa saker (som du skrivt så vackert om de senaste dagarna) som gör att det känns som om man bara trillar ner i gropen igen istället för att komma över kanten. Det är också en del av processen.
Det är lätt att lyssna på andras råd men till syvende och sist så är det som känns rätt för dig det som du ska välja.
Ens val är inte alltid samstämmigt med ens omgivning eller normer och man kan uppfattas som udda men vad gör det? Jag är van vid att ta beslut och säga "otrevliga" saker som gör att folk häpnar. Jag är ingen som följer andra, jag går min egen väg och det gör du med. Och sådan var D också, efter vad jag förstår.
"Leaders lead and followers follow."
Nästa århundrade kanske våra "knasiga" beslut är den tidens nya normer?
Varför göra som alla andra?
Tänk, tänk, tänk och försök hitta vägen om vart du är på väg - och när du hittar några ledtrådar så kanske du kan tipsa mig? För jag vet fortfarande inte vad jag ska bli när blir stor jag heller...
Skäms inte över att du är hemma, det behöver du!
Nu blev det långt IGEN!!!!
Jag får skärpa mig!
Abrazos i massor!
/E

frida fröberg sa...

Jag håller med Björn om att vad gäller barn kan ingen råda dig utom du själv. Det är som Björn skriver många, många som klarat av det utmärkt själva, medan andra tycker att det är kämpigt trots att de är två. Inget beslut är mer rätt eller fel. Jag tror att om det känns rätt för dig, är det rätt. Då kommer du, oavsett vad som händer, hitta bra vägar dit. Kanske ska du vänta lite med att bestämma dig dock, så att du får fatta ett positivt längtansbeslut, och inget "nästbästa-beslut"? Det är ju faktiskt ingen stress.
Känner med dig. Det är skumt med sorg, den kan verklinge ta två kliv fram och sedan ett tillbaka. Det svänger fort. För mig brukar det nästan alltid vara så att efter en riktig gråtkris följer en ny bättre dag. Som att ibland måste jag bara krascha och få ut mig massa ledsenhet, sedan kommer en ny dag igen.
Vad gäller din dejt så är det inte konstigt alls att du känern så. Jag känner igen känslan av att det nästan kan väcka mer sorg i en (det var inte han!). Du får känna efter om det är värt det, kanske är det andra saker som får dig att må bättre just nu? Om det är så att du är singel även framöver så har du ju gott om tid att dejta.
Massor av kramar

Karika Pyry sa...

Jag tycker också att det låter som om du har en ny ton i ditt inlägg, trots din ledsenhet så känner man ändå att ditt hopp finns nog där. Det är inte roligt att sitta fast i det mörka hålet, och fast det tar tid så visst kommer man upp ur det. Jag tror du är påväg upp och vidare! :) Lycka till, o jag tänker på dig!

Kram!

Ankan sa...

Jag känner igen mig så. Denna förbannade bergådalbana. Det är så jobbigt. Vad skönt att du kunde stanna hemma från jobbet.
Jag vet inte om jag håller med övriga om att du fått en annan ton. Jag läser mer att du känner att du "borde" och att du så gärna skulle VILJA bestämma /göra /ändra /bli bättre. Men att du inte orkar än. Bara ett råd har jag: Var snäll mot dig själv! Ta det lugnt.
Stor kram

Anonym sa...

Hej vännen!
Kanske är du på väg vidare eller så har du fastnat i tankarna?
Det verkar som ditt livskärlek har lämnat dig och ditt hjärta blöder.
Alla käcka tillrop om att allt kommer och bli bättre hjälper dig ju inte nu.
När det tog slut mellan mig och en kille för fem år sedan då var jag jättedeppig i ett halvår. Från april till oktober kände jag ingen riktig glädje alls.
Jag höll på och bli tokig.
Den killen var ingen man för livet för mig men jag var så oerhört ledsen när det tog slut.Jag träffade en person på en kurs som berörde mig mkt och det var han som fick mig och känna glädje igen. Jag kommer så väl ihåg när jag träffade honom för han fick tillbaka solen i mitt liv. Jag hade inte kännt glädje på mer än ett halvår när han fick mig och känna det igen. Kanske var jag redo för glädje då?
Det var skitläskigt och vara så nere så länge.
Det du känner för D är få förunnat att känna. Det är äkta kärlek och det är åt helsike när den inte får blomstra.
Tänker på dig och sänder dig massor med kramar!
/ Carro

Anonym sa...

hej där.. jag vet inte riktigt vad jag ska skriva, alla som kommenterat har skrivit så mycket klokt och bra och jag kan bara hålla med dem. Jag förstod att du mådde riktigt dåligt när de sa att du var sjuk på Ip, för det är ju sällan du är borta.. och det är helt okej att stanna hemma, att inte orka ta sig upp ibland när man känner så. Ta din tid..
Jag tänker på dig.
Kramar

Pipperoni sa...

Björn - När det gäller dejtandet så har jag prövat och det var enbart plågsamt och jag kände mig otillräcklig. Så jag inser att jag inte är redo för det och lägger ner det tills vidare. Orkar inte utsätta mig för något som bara får mig att må dåligt just nu. Jag har fått ditt mail, har bara inte svarat än.. men boken ska läsas! Kram.

Tingeling - ja, i tanken har jag beslutsamhet och styrka, men det är nog en bit från tanke till handling än. Kram.

E - Ja, jag håller också på att gå sin egen väg och inte göra som alla andra utan att reflektera över hur och varför. Men jag tror därför inte på att vara motvals och motsätta sig allt bara för sakens skull. Jag kan erkänna att ibland kan faktiskt "alla andra" ha rätt också. Det gör inget att du skriver långt - jag tycker om att läsa dina engagerade kommentarer. Abrazos.

Haren - Du har så rätt. Jag ska ta det lugnt och inte fatta några förhastade beslut i barnfrågan. Och när det gäller dejtandet så lägger jag det på is ett tag, för det är ju som du säger, att om jag fortfarande är singel framöver så har jag ju all tid i världen att dejta då. Suck. Kram.

Lilla Sparven - tänker på dig med. Jag gick länge och funderade innan jag tog tjuren vid hornen. Sen blev det inte som jag ville, men jag tror att förändring ofta är bättre än status quo i alla fall.

Ankan - ja, det är nog snarare som du säger att jag känner att jag borde och gärna skulle vilja, men att jag inte orkar än. Kram.

Carro - Sorgen är fortfarande den överskuggande känslan, men jag kan åtminstone glädja mig åt små, små saker ibland nu. Tänker på dig med. Kram.

Sophie - Ja, jag sade att jag hade ont i magen och det är ju ingen lögn. Hade inte råd att vara hemma egentligen, men jag är ändå glad att jag var det, för det känns bättre nu när jag har fått lite ordning omkring mig igen.