lördag 10 mars 2007

Sex små konstigheter

Jag har blivit utmanad, av den vackra Nathalie, att berätta sex konstigheter om mig själv. Klart att jag måste anta en sådan utmaning.

1. Jag är en klumpeduns. Jag tappar saker - hundratals spikar över golvet i arbetsrummet, cashewnötter över hela köksgolvet. Jag går in i saker - när D och jag var ute och gick en gång var jag så inne i vårt samtal att jag gick rakt in i en stolpe. Jag snubblar - mitt i gatan, trots att det inte är det minsta halt. Klantig, fumlig, tafatt, valhänt, tankspridd, virrig, drumlig.

2. Jag har aldrig någonsin rökt. Jag har aldrig smakat och aldrig ens velat smaka på vare sig cigarett eller cigarr. En enda gång har jag fallit till föga för grupptrycket och tagit ett bloss på en vattenpipa. Totalt meningslöst. Eftersom jag aldrig har rökt, så saknar jag förståelse och kan inte låta bli att känna ett litet uns av förakt för folk som röker, även om de råkar vara mina allra bästa vänner.

3. Jag är född i Göteborg och älskar räkor. När jag äter färska räkor lägger jag räkhuvudena i en prydlig rad, sida vid sida, på kanten av tallriken. Resten av skalen lägger jag i en hög för sig. Min pappa gör likadant.

4. Jag älskar att skriva listor. Jag skriver listor över saker jag måste fixa, böcker jag vill läsa, kläder jag vill ha, saker till hemmet som jag planerar att skaffa, inköpslistor, listor över filmer jag vill se, osv. När jag har strukit tre-fyra punkter på en lista så skriver jag rent den och tar bort det jag har strukit och lägger till nya punkter. När jag har en helt ny lista känner jag mig lättad, för då har jag kontroll, och då kan jag koppla av och göra helt andra saker.

5. Myggor älskar mig. När jag var på Fraser Island i Australien räknade jag en gång till 100 myggbett på ett ben innan jag tröttnade. En midsommar var jag i Stjärnsund i Dalarna, inte långt ifrån där de hade fått tillåtelse att spruta kemikalier mot myggorna. En vän till mig sade att myggorna inte kunde älska någon mer än de älskade henne. Hon satte sig utomhus och man såg hur myggorna svärmade runt henne. Jag smorde in mig i Mygga och gick ut och satte mig bredvid henne. På bara några sekunder hade molnet av myggor flyttat sig till mig.

6. Jag är periodvis nagelbitare. Mina naglar kan vara långa, vackra och starka i flera veckor och jag beundrar dem. Sedan går en enda av, eller börjar skiva sig och då är det kört. Inom loppet av några dagar är de totalt nedbitna och fruktansvärt fula. Tills jag efter några veckor bestämmer mig för att nu måste jag skärpa mig och så växer de och blir vackra igen och så börjar det om igen.

Och - nu måste jag utmana sex personer som inte tidigare har blivit utmanade att berätta sex konstigheter om sig själva, och gå in i deras bloggar och upplysa dem om att de har blivit utmanade:

Bossaneto - my darling I miss you and hope to see you soon.
Mrs Sophie - jag har lärt känna en annan Sophie än den jag kände innan via bloggen. Jag tycker om henne.
Tingeling - jag tänker på dig och hoppas att du håller modet uppe. Tänk på att du har någon som älskar dig.
Lilla sparven - du har inte uppdaterat på länge. Jag undrar hur det går med dina beslut?
Soledude - många vettiga tankar och vackra ord. Soul-dude?
Dan's world - inte sluta blogga. Jag läser. Hoppas att det går fortsatt bra med kärleken.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Så trevligt :) Antar att det betyder att jag ska skicka den vidare till 6 pers jag med? kram

Pipperoni sa...

Det stämmer bra det!

Anonym sa...

Hej vännen!
Tack för trevligt möte igår!
Du är stark och insiktsfull, det är skönt och tryggt att veta.
Fortsätt skriva, det ger mersmak och driver en mot ett mål och den personliga bearbetningen får man gratis på vägen!
Kram kram kram!
/E

Soledude sa...

Utmaningen antas! (Får göra den lite senare idag bara.)
Och vad gäller mitt namn så är det en egenhändig sammansättning av engelskans "sole" och "dude".
Någon längre förklaraing orkar jag inte med, men det handlar om att jag är unik och anspeglar lite på vad jag brukar uttrycka som att "jag är en ensamvarg som hatar att vara ensam".
:o)

Tingeling sa...

Utmaningen antagen!

Soledude sa...

Jag skäms en aning, men jag får ta tag i utmaningen imorgon.
Har varit datasupport idag, och som vanligt tar det alltid mer av min tid i anspråk än jag trott från början...

Imorgon! :o)

Pipperoni sa...

Soledude - Känn lugnet, njut av solen, ingen brådska, jag kikar in då och då och ser efter. :)