onsdag 14 mars 2007

Inre kaos och strukturfascism

"Struktur (lat. structura, bygga upp, ordna), sammanhang mellan delar i en helhet, deras ordning och förhållande till varandra, system. Motsatsen till struktur är kaos." (källa: Wikipeida)

Jag är en strukturerad person. Jag jobbar som projektledare, så det måste jag vara. Idag jobbar jag hemifrån och hela morgonen har jag suttit och skrivit projektplaner och "att göra-listor". Egentligen har jag ju faktiskt inte fått gjort någonting av allt det jag måste göra. Jag har lika mycket att göra idag som igår. Men att jag har fått ner det på pränt får mig att känna mig enormt mycket lugnare, även om jag inser att det fortfarande är lika mycket. Men nu har jag i alla fall kontroll över vad det är jag måste göra.

På senaste tiden har jag märkt att mitt behov av struktur har blivit större än vanligt, även på det privata planet. Jag målar om i arbetsrummet och ställer in böckerna i bokhyllan i bokstavsordning. Jag rensar i garderoben och sorterar kläderna efter färg. Jag städar. Jag planerar sommarsemestern. Jag skriver listor till förbannelse. Listor över saker jag måste göra, över grejer jag måste inhandla, prylar jag skulle vilja ha, böcker jag vill läsa, musik jag vill ha, filmer jag vill se. Först när jag har kontroll över vad jag känner att jag måste göra känner jag mig lugn och kan göra andra saker än de jag har skrivit ner att jag måste göra, som att fika med en vän eller gå en promenad.

Förmodligen är det väl för att mitt inre är i kaos som jag har ännu större behov än vanligt av ordning och struktur utåt sett.

Utdrag från min "att göra-lista":
- Kontakta valpuppfödare
- Köp penséer och plantera i utekrukor
- Köp ny blomma till köksbordet
- Gå igenom och rensa lådor i nattduksbord
- Klistra in foton i fotoalbum
- Köp skrivbordshurts
- Köp cykelpump
- Skriv klart text till skrivarkurs
- Beställ klipptid
- Kratta

5 kommentarer:

Anonym sa...

Jag känner igen mig i det du beskriver. Jag tror det beror på precis det du säger, att när ens inre är kaos behöver man ha all ordning och kontroll som går över det som sker utåt, för att väga upp det stökiga liksom. Det är väl så man funkar, det är som ett slags försvar.
Hoppas du har hunnit ta en liten prommis idag i det mysiga vädret!
Imorgon bokar vi in en massage åt dig :)
Kramar

Anonym sa...

Hej vännen!
Har du hunnit lyssna på skivan än?
Själv lyssnar jag på Sven-Bertils skiva "Inspiración Argentina" - den är underbar! Evert skrev underbara texter, alla små historier med rim = min favorit!
Vi lyssnade mycket på Taube när jag var liten och det ger mig inre trygghet att i perioder lyssna på dessa enorma historier!
Till en fest bestämde sig D och jag för att lära oss texten till "Fritiof i Arkadien" för att imponera på värdinnan som älskar Taube (vi klarade det!). Men det var faktiskt en familjemedlem (H) som lyckades lära sig texten (utan att vi visste det!) och som stämde upp till sång och alla verser utan problem - då fick jag en tår i ögat...
Angående listor förstår jag dig precis! Jag gör samma sak - och jag känner igen det du skrev om att du när du börjar stryka över vissa saker på en lista måste skriva rent den = samma som jag!
Som du förstår är du INTE ensam, ha ha!
Stor kram till dig, tänker på dig varje dag!
Idag ska jag se "Little children" - har du sett den?
Abrazos,
E

Pipperoni sa...

Sophie - ja, det är nog en försvarsmekanism. Jag märker att det är rätt kaotiskt i mitt huvud, inte minst på alla sjuka drömmar jag drömmer om nätterna. Hoppas det är ok med dig och K och att allt löser sig. Kram.

E - jag har den i bilen och den är jättefin. Tack! :) Jag tycker mycket om svenska visor i allmänhet - Taube, Cornelis, Bellman. Har inte sett Little Children - var den bra?

Abrazos.

Anonym sa...

Hej!

Googlade på strukturfascism och fick ta del av dina tankar. Du var så välformulerad så jag kollade runt lite grand och upptäckte till min glädje ytterligare en människa som tyckte om Illusionisten och även Eyes Wide Shuts. Dessutom brukar du tydligen träna en hel del. Jag brukar träna på Friskis & Svettis.

Strukturfascismen är något som intresserar mig. Jag tänkte inte på tvånget av att hålla ordning utan mer på ett strukturellt samhälleligt plan och framför allt de förändringar som görs för sjuka och arbetslösa.

Björn-Olle

Pipperoni sa...

Björn-Olle,

Välkommen hit. Roligt att du tycker om det jag skriver. Både Illusionisten och Eyes Wide Shut är fantastiska tycker jag. Jag gillar böcker/filmer som lämnar utrymme för egna tolkningar. :)