tisdag 1 maj 2007

Små ting

Idag har varit en bättre dag. Jag har gått en lång promenad och fikat med en vän, jag har tvättat bilen och hämtat mitt paket med hundsaker. Det är knappt 5 dagar kvar nu, innan Elsa kommer.

Tvätta bilen, städa och rykta en häst är aktiviteter som har en enormt lugnande inverkan på mig. Så jag ägnade Valborgskvällen åt att städa bort min ångest. Dammsuga, dammtorka, städa toaletterna, våttorka golven. Det fungerade faktiskt. Sedan blev jag ledsen ändå när jag stod och tittade på elden genom fönstret (se ny bild i förra inlägget). Jag kände mig ensam och gick och lade mig tidigt, men oron i kroppen försvann åtminstone och jag sov hela natten utan mardrömmar.

Jag försöker att ta en dag i taget och att glädjas åt de små tingen. Idag var det promenaden med vännen och paketet med saker till Elsa. Igår var det ett oväntat besök av föl och hundar utanför mitt fönster mitt i städningen.

Små ting
"Orkar du inte ett steg mer,

inte lyfta ditt huvud,
dignar du trött under hopplös gråhet -
tacka då nöjd de vänliga, små tingen,
tröstande, barnsliga.
Du har ett äpple i fickan,
en bok med sagor där hemma -
små, små ting, föraktade
i den tid, som strålande levande,
men milda fästen under de döda timmarna."
Karin Boye



6 kommentarer:

Anonym sa...

Så sant så. Skönt att se att du mår bättre idag, jag har tänkt på dig! Ha en skön kvll och dröm om Elsa! :)

Anonym sa...

Hej vännen!
Tack för hälsning i min blogg!
Vad roligt, 5 dagar kvar!
Ska bli kul och se hur ditt skrivande kanske förändras av att ha lilla Elsa i ditt liv. Jag tror man behöver ngt roligt och kunna skriva om oxå. Något eller någon som verkligen får en att må bra. Jag hoppas och tror att Elsa kommer att bli mkt positivt tillskott i ditt liv. Jag menar inte att du skriver om tråkiga saker i din blogg nu. Men du förstår säkert hur jag menar?
Att när Elsa kommer så kommer du skriva om saker hon gör, saker ni gör tillsammans. Hon kommer och påverka dig mkt.
Är så glad för din skull.
Kram igen, Carro

frida fröberg sa...

Hej
vad roligt att Elsa snart kommer!
tack för ditt gulliga mejl häromveckan, jag ska svara så fort jetlaggen har lagt sig.
Sov gott

Anonym sa...

Jag tror det kan vara panikångest du har drabbats av óm man ser till ditt inlägg före detta.

Anonym sa...

Men shit jag skrev ju ett inlägg igår, fast det försvann visst...
Vad skrev jag då? hmm
Jag skrev nog att snart kommer Elsa, kanske är du lite spänd inför det. Det kan ju vara kluvet - å ena sidan så efterlängtad, å andra sidan en ny tillvaro där ni båda ska lära känna varandra. När jag hämtade hem min förra katt som jag längtat så efter började jag storgråta och tyckte han var hemsk. För han var inte lik sin föregångare. Jag hade inte sörjt klart.
Hoppas du har det bra Pipperoni. Kram
//Ankan

Pipperoni sa...

Lotta - Tack.

Carro - Ja, jag är säker på att Elsa blir ett välbehövligt positivt inslag i mitt liv. Dock använder jag bloggen mycket för att skriva av mig sorgen och svårigheterna och dela med mig av mina reflektioner och tankar om livet och det kommer nog inte att förändras. Kram.

Haren - Svara när du orkar. Du får gärna komma ut på landet och hälsa på mig och Elsa någon dag om du vill. Kram.

Anonym - Mycket möjligt...

Ankan - Ibland blir det inte som man vill... Ja, jag ser verkligen fram emot Elsa, men är självklart spänd också, ibland orkar jag ju ingenting, så jag oroar mig lite ibland för hur jag ska orka. Men det ska jag.