onsdag 23 maj 2007

Rätt och fel, lätt och svårt

Haikuharen skriver idag i sin blogg: "Nej, jag vill inte vara ovän med dig. Men jag kan inte säga hejdå vi ska aldrig mer ha kontakt med varandra och det känns helt ok. Det känns inte ok. Det känns helt jävla fel." Så känner jag med. Det kändes alltid rätt att vara tillsammans med D, även om vi inte var överens, även i slutet när vi bråkade. Nollkontakt känns bara helt jävla fel.

Haikuharen skriver också att hon tycker att han tar den lätta vägen. Det tycker jag att D gör också. Tar den lätta vägen. Att gå istället för att stanna. Att börja om istället för att kämpa. Men jag förmodar att han inte tycker att jag var värd att kämpa för, att vi var värda att kämpa för. Det gör ont. Men jag vill inte vara med någon som inte vill kämpa tillsammans med mig. För det är inte enkelt hela tiden, ibland är livet jävligt svårt, ibland vet man inte vilken stig man ska välja och det som betyder något då är att ha någon bredvid sig som säger: "Jag ska älska dig och ingenting annat spelar någon roll." Jag ska älska dig oavsett hur du mår, oavsett om du är dum, oavsett om du begår misstag, oavsett om du inte är perfekt.

I natt drömde jag att jag satt här vid datorn och skrev när D kom in och ställde sig bakom mig och drog händerna genom mitt hår, så som jag ofta gjorde när han satt vid datorn om kvällarna. Han hade på sig sina stora G-star jeans, som han hade på sig första kvällen han kysste mig, när jag flög upp i ett hörn av soffan som en rädd hare. Jeansen som numera har färgfläckar från när han hjälpte mamma och pappa att måla husgaveln dit ingen av dem nådde upp. De jeansen hade han på sig men hans överkropp var bar. Jag vände mig mot honom, reste mig, lade armarna om hans midja och lutade huvudet mot hans bröst. Han lade armarna om mig och lutade huvudet mot mitt och så stod vi så. Länge. Det var skönt. Vilsamt. Det kändes bra. Det kändes bara helt jävla rätt.

Betyder det att jag har förlåtit honom? Det har jag. Betyder det att jag inte har glömt? Det har jag inte. Det kommer jag inte att göra. Eller var det bara en ren önskedröm? En dröm om hur jag önskar att det hade varit - att han skulle komma till mig och ta kontakt, finnas där för mig, vila med mig och inte vara den som först måste bryta sig loss.

Idag har jag tittat på hus på Västkusten. Jag kanske faktiskt kan ha råd att köpa ett litet radhus på egen hand. Det var inte min dröm. Jag ville göra det tillsammans med honom. Jag ville se våra barn och våra hundar springa omkring på tomten. Att se mig själv ensam där känns inte riktigt rätt.

Men vad är rätt och vad är fel? Det är nog sant som D säger att livet inte är ett mattetal med ett givet svar. Även komplicerade mattetal kan väl förresten lösas på flera olika sätt. Varje stig är bara en bland många stigar att gå. Jag måste försöka hitta en ny stig som känns ok att gå, med nya drömmar att trampa på mot.

"There is no failure except in no longer trying." Elbert Hubbard

5 kommentarer:

frida fröberg sa...

Hej! det låter verkligen som att du är på väg. Till ngt. Till dig sälv kanske? Glad för din skull!
Kram

Anonym sa...

Jag har läst en bit tillbaka i din blogg nu, och jag tänker, att du i alla fall är lyckligt lottad. Du har ju i alla fall fått uppleva en besvarad kärlek!

Det fick aldrig jag - det blev bara svärmerier för män som jag tog för givet var ouppnåeliga för mig. Jag vet inte om det var så EGENTLIGEN, eller om det bara var mitt dåliga självförtroende. Men jag kunde aldrig säga något vettigt när de var i närheten.

Jag rodnade, stammade, tappade saker - till och med svimmade ett par gånger, när jag fick syn på föremålet för min dyrkan helt oförhappandes.

När jag var 33 år, så vågade jag inte vänta längre på Drömprinsen som skulle komma och se igenom min blyghet och "do all the running", tills jag vågade tro att han ville ha mig. Så jag nöjde mig med en ganska vanlig man, som jag träffade genom en dejtingsajt.

Vi fick två barn och skilde oss, och nu är vi goda vänner och har ett bra samarbete om barnen. Jag är rätt nöjd i alla fall, med att jag fick mina barn och en vettig pappa att dela dem med - men ibland kan jag känna en stor sorg över att jag missade en riktig kärleksaffär - jag tycker på något sätt att alla människor borde få uppleva det någon gång!

Och nu är det definitivt för sent, för jag är över 40 och har tappat både den sexuella lusten och förmågan att bli förälskad.

Kanske är det lika bra, att slippa längta efter något som man aldrig får i alla fall - men samtidigt är det trist att inte ens ha något att drömma och fantisera om längre. Allt handlar bara om mina barn nu - de är allt jag har och allt jag lever för.

Men det jag tycker är så konstigt, är att de allra flesta människor verkar lyckas att bli förälskade i helt vanliga människor. Jag kunde bara bli kär i de snyggaste, mest manliga och mest populära. Men sedan såg man sina kompisar stå och se upp i ögonen på en helt vanlig, gänglig, finnig kille - med skinande kärlek och lycka i ögonen...

Hur bar dom sig åt liksom, för att kunna frambringa sådana känslor för någon som bara var helt vanlig..? Det fattar jag inte, och jag vet faktiskt inte om jag ska avundas dem för att de ändå fick uppleva den där lyckan ÄVEN om det bara var med en spinkig, tjock, ful eller drumlig karl - eller om jag ska vara tacksam för att jag hade för god smak, även om det innebar att jag gick miste om Kärleken i detta livet...

Ankan sa...

Nollkontakt är utan tvekan det som gör mest ont för mig också. Skulle också vilja flytta, men kan inte just nu riva upp barnen. Hade jag varit själv så hade jag nog rivit upp bopålarna och dragit. Flytt kan man tycka, rädda livet på sig själv och ge möjlighet att gå vidare hade nog jag kallat det. Kram

Anonym sa...

Kontakt eller inte? Ja, det är en svår fråga. Barn brukar ju betyda kontakt och inga barn ingen kontakt. Det är det vanliga. Att flyta som du verkar åtminstone fundera på skulle kunna vara en gyllene mellanväg. Det blir liksom omöjligt med tätt kontakt. Du behöver inte ta ett eget beslut.

Sedan brukar "fortfarande kär på något sätt" betyda en önskan om kontakt. Det är väl där Haren och du befinner dig tror jag (om jag får vara så ful att leka amtörpsykolog). Eller vad säger ni?

Själv så känner jag att den människan jag älskat så otroligt mycket inte finns längre. Hon är död för mig. Inte i något makabert eller avståndstagande sätt utan mer ett sakligt konstaterande utan någon större bitterhet. Hon finns helt enkelt inte längre. Så är jag intresserad av att lära känna den nya S? Jag vet faktiskt inte. Hon verkar ha en del egenskaper som liknar de som jag uppskattade men känns som en helt ny person. Jag känner nog dock att den personen får välja om hon vill lära känna mig istället.

____________________________
Är förresten sjukt stressad idag. Ska gå och kolla på min nya förälskelse E:s band ikväll. Jag har gjort så sjukt många idiotiska saker att jag känner mig som George i Seinfeld. Så ikväll är sista chansen. Jag ska gå dig och spela att jag är lugn, spela att jag har roligt och spela att jag vill gå sakta fram. Usch! Jag hatar att spela.

Kram,

Björn

Pipperoni sa...

Haren - Kanske det, jag vet inte. Vissa dagar tror jag det, vissa dagar vet jag fortfarande varken ut eller in. Kram.

Catharina - Ja, oavsett vad framtiden för med sig så är jag tacksam över att jag har fått uppleva en riktig himlastormande förälskelse och passion och att jag har fått känna hur det är att älska någon så mycket som jag har gjort och gör. Jag tvivlar ju dock på om han verkligen älskade mig, eller bara var förälskad. Men det spelar inte så stor roll.

Däremot tror jag inte att kärleken har någon ålder. Jag tror att man kan bli förälskad oavsett hur gammal man är. Jag vägrar att tro något annat. Därmed inte sagt att det är lätt att hitta någon att älska och jag tror inte att det blir lättare med åren. Men jag hoppas verkligen att du också får uppleva det någon dag. Kanske händer det när du minst av allt väntar dig det. :) Kram.

Ankan - Ja, kanske är det flykt. Men jag väljer i så fall att se det som en flykt till istället för en flykt ifrån. Har inte bestämt mig för att flaxa härifrån än dock.

Björn - Roligt att höra från dig. Kanske är det dags för en fika snart igen med Haren om du har lust? Får lite tröst i att höra att du är ute och ser dig omkring och förälskar dig. Jag älskar honom fortfarande, men är kanske inte riktigt så blind som jag var i början, varken för honom eller för andra. Kram.