fredag 25 maj 2007

En gnista hopp, en nypa tillförsikt, en knivsudd framtidstro

Fredag.
En bättre dag idag.
Mer energi. Mer jävlaranamma.
En gnista hopp. En nypa tillförsikt.
En knivsudd framtidstro.
Fortfarande en jävla soppa.
Men en soppa, med lite krydda.

Det är fortfarande tomt och ensamt och att påstå att jag ser fram emot en fredagkväll i soffan ensam med en bunke popcorn och ett glas vin framför en dvd-film vore att ljuga. Jag har bokklubbsträff på söndag, men i övrigt inga helgplaner. Dumt. För lite planer är lika med för mycket tid att grubbla och fundera.

Den totala avsaknaden av kontakt med D och insikten om att han verkligen inte kommer att finnas i min framtid gör att saknaden känns värre nu. Tomheten känns större, mer påtaglig. Tidigare har det varit så mycket känslor, hela tiden, så nära ytan. Nu är det bara den molande saknaden och sorgen över det jag har förlorat. Djupare ner, längre in. Jag har närmare till tårarna igen.

Idag fick jag ett samtal från en vän som jag inte har hört ifrån på länge, länge. Hennes man lämnade henne för ett par år sedan, ett knappt år efter deras bröllop. Först nu förstår vad hon gick igenom. Vetskapen om att hon vet precis hur jag känner mig gjorde det svårt att hålla tillbaka tårarna. Hon var så ledsen för min skull. Men hon har träffat en ny kärlek nu och har precis fött deras första barn och det glädjer mig.

Trots allt, en bättre dag. Och vem kan annat än att le åt den här synen?

14 kommentarer:

Tingeling sa...

Underbart söt är hon, din lilla voffsing!

Har otrolig vovve-feber jag också..

Ankan sa...

Underbar under-valp även under-ifrån. Verkligen! Är glad att du mår lite bättre idag. Hoppas du och Elsa får en bra helg! Kram

Anonym sa...

ååå mitt hjärta smälter, hon är helt underbar!
Du vet att du kan hojta till närsomhelst du vill ha lite sällskap någon helg så tar jag med mig Molly så får de små träffas och leka. (Hon är helt loppfri nu;)
kramar

Anonym sa...

Hej vännen!
Jag skrattade gott och hjärtligt åt bilderna på Elsa - hon är ju bara SÅÅÅ söt!
Mitt hjärta blöder och ömmar så för dig...
Hade det funnits en "läka-hjärtan medicin" att tillgå hade jag köpt den, om jag så varit tvunget att ta lån på huset!
Det finns så många som uppskattar dig som person, de som käner dig sen innan och de som är dina nya blogg-vänner. Du betyder mycket för andra. Även om det kan kännas svårt och att det är någon annans uppmärksamhet man egentligen vill ha, hoppas jag att det värmer lite i ditt hjärta att du finns där för andra och att det du skriver berör och att man kan känna samhörighet och "compassion" (vad heter det på svenska, har glömt det nu, efter två glas vin).
Älskade E; det kommer att komma en tid när du ser tillbaka på denna tid och minns, inte med förakt utan med respekt och då vet jag att vissa saker kommer att förefalla löjliga, men allt är en process mot något mer och större.
Tack för att jag får följa denna "vandring" mot något bättre.
Och jag upprepar: "Good things happen to good people"
Abrazos,
/E

Anonym sa...

Skickar fredagskramar till dig och Elsa! Vilken ljuvlig liten krabat!
Det måste vara underbart och ha henne.
Kram Carro

Anonym sa...

Tänker på dig.
Varför vet jag inte... vi känner ju inte ens varandra, men jag tänker på ändå.

/Feuerbach
=)

Pipperoni sa...

Tingeling - Ja, substitut eller ej, mysig är hon och ger mycket glädje. Kram till dig.

Ankan - Detsamma. Kram.

Sophie - Kom och hälsa på när ni vill, vi har inte mycket planerat. Kram.

E - Ja, visst är hon bedårande. Får som vanligt tårar i ögonen av ditt inlägg. Love you too. Kram.

Carro - Kram tillbaka. Tänker mycket på dig... Elsa är underbar, säg till om du vill träffa henne någon dag (har fått uppfattningen om att du bor i Sthlm, men jag vet inte riktigt...?)

Feuerbach - Dito. Samhörighet har inte alltid att göra med om man känner varandra eller ej, konstigt nog. =) Hoppas att du får en ok helg. Kram.

Anonym sa...

Pipperoni:
Nä sant. Samhörighet kan komma ur så mycket mer.

Du skriver fint.
Tycker jag.
Fina ord...

/Feuerbach

"A Peaceful Warrior" sa...

Åh, Elsa är verkligen bedårande. =)

Tack för dina fina reflektioner, blev glad. Jag tror nog att "Himmelska Hundars" partaj tillåter hundar, konstigt vore det ju annars. Tack för tipset i alla fall. Har du tankar på att gå?
Jag skulle nog känna mig lite obekväm på en sådan tillställning tror jag ärligt talat, men det är klart...man måste väl våga lite också. ;)

Angående D...tänk, att det är han som går miste om någonting, nämligen upplevelsen av dig. Om han inte kan uppskatta och se det så är det hans förlust ju. Inget att sörja över då eller hur? Skit i honom och det som har varit, gå vidare...livet är ständig förändring.

Om han nu inte kunde se dig och älska dig för den du är, så förtjänar han inte dig heller. Ingen idé att ödsla din energi på att vara ledsen...

Önskar dig en fin och skön helg.

//T

frida fröberg sa...

himmelska hundars singelfest låter jättekul! Ska du o Elsa gå, ag kommer också gärna. Jag har också anmält mig till www.runningdinner.nu ...

Anonym sa...

Jag ler med hela ansiktet. Du store tid så söt hon är! Ha en bra helg!

frida fröberg sa...

peaceful warrior och Pipperoni: klart ni ska gå!och jag med. Har ingen hund, men jag kan vara den som är intresserad av hundar ... :-). låter som en utmärkt idé!

"A Peaceful Warrior" sa...

Hoppas din lördag varit skön och att du kunnat njuta av det alldeles underbara vädret vi haft.
Apropå ingenting så har jag upptäckt Tessinparken som en oas för hundrastning, mycket trevligt och väldigt vackert...
Ronja har fått träffa flera små kompisar som hon lekt glatt med (nu är hon utmattad och ligger och snarkar vid mina fötter hehe).

Pipperoni sa...

Feuerbach - Tack. :)

A peaceful warrior - Ja, kanske. Varför inte? Om du och Haikuharen också vill gå med. Det är som du säger, man måste våga lite också. Är det katastrof är det ju bara att gå därifrån. När det gäller D har du nog rätt. Det är ganska meningslöst att slösa sin kärlek på någon som inte vill ta emot den. Kram.

Haren - Ja, som sagt, friskt vågat hälften vunnet? Börjar kännas rätt tråkigt att bara vara hemma. Dags för lite nya intryck kanske.

Lotta - Visst är hon. :)

A peaceful warrior - Helt ok dag med mycket sol på näsan. Tessinparken ska provas. Ligger inte himmelska hundar där i närheten? Elsa är också utmattad efter att ha varit vid havet för första gången och grävt i sanden, sett måsar, båtar, vågor och en massa folk. Kram.