fredag 4 maj 2007

Ilska eller älska?

Många har frågat mig om jag inte är arg på D...?

Jag är en person som sällan blir arg, och kanske ännu mer sällan visar min ilska. Men jag ska villigt erkänna att jag aldrig någonsin tidigare blivit så arg som jag blev vid ett par tillfällen när D precis hade talat om för mig att han hade bestämt sig för att flytta. Det var framför allt maktlösheten som framkallade min vrede. Att han ensam hade bestämt att det inte skulle vara något "vi" längre. Att han, utan att ta hänsyn till mina känslor, tog ett beslut som i högsta grad påverkade "oss" och mig. Känslan av att vad jag än gjorde, vad jag än sade, så kunde jag inte påverka honom, för han hade redan bestämt att han inte ville.

Men vreden gick över snabbt och för mig är sorgen och saknaden oändligt mycket starkare än vreden.

Jag har funderat en hel del över ilska och vrede på sista tiden. Känslor som sägs vara en naturlig del av sorgen över att bli lämnad. Och det verkar nästan som om folk förväntar sig att jag ska vara arg på D. Kanske har människor lättare att hantera vrede hos en person än bara sorg? Kanske är det lättare att gemensamt elda på, än att bara trösta?

Min syster sade häromdagen att hon tror att det vore bra för mig att bli arg. Jag har tidigare skrivit om att ilska inte är en känsla som har varit ok att visa i min familj. Det gör mig arg. Jag tror att det är viktigt att alla känslor är tillåtna. Att man får lov att visa hur man känner. Jag tror också att ilska kan vara viktig för att den slår larm om att något är fel, den visar att vi inte är likgiltiga och den markerar för andra var våra gränser går. (Det är särskilt effektivt om man som jag inte blir arg särskilt ofta. För när jag väl blir arg, då lyssnar folk.)

Men jag är inte alls så säker på att det alltid är bättre att vara arg.

Jag blir fortfarande arg ibland när jag tänker på vissa saker D har sagt. Men ilskan gör mig snarare handlingsförlamad och får mig att må sämre. Den försätter mig i ett offertillstånd och jag skyller på D för att jag mår dåligt, vilket inte hjälper mig ett enda dugg. Det är rätt meningslöst att bli arg på ord som redan är sagda och handlingar som redan är gjorda, som jag ändå inte kan påverka. Därför tror jag inte att det i det här läget är bra att fastna i ilska. Jag tror inte att ilska hjälper mig att gå vidare och må bättre. Förlåtelse och kärlek däremot hjälper mig att må bättre.

Så, nej, jag är inte arg på D. Jag kan inte vara arg på honom. Jag älskar honom.

"Att hålla fast vid ilska är som att greppa tag i en het kolbit med avsikten att slänga den på någon annan; du är den som blir bränd." Buddha

DN har för övrigt haft en artikelserie om ilska och en intressant artikel kan ni läsa här.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Hej vännen!
Du är insiktsfull och väljer din egen väg. Att välja att inte bli arg låter faktiskt mer som du.
Ilska kan föra en vidare då den kan "tvinga en" att gå vidare. Men det hjälper nog bara för stunden.
Att inte visa känslor och bara låtsas att allt är bra; så är det i min familj med - det här med att släta ut duken, som jag brukar kalla det.
När jag visar känslor blir min familj helt ställda och när jag säger ifrån - det ska vi bara inte prata om!
Jag förstår att det är tröst du behöver men som jag sagt innan, jag kan känna mig hjälplös. Vet inte vilka ord jag ska skriva/säga. Det bästa är nog bara att du vet att jag finns här, när du vill och att du inte behöver låtsas inför mig.
Jag tänker på dig VARJE dag och längtar efter dig men vill inte tränga mig på.
Många kramar från
/E
P.S. - Snart är hon hos dig: ELSA! D.S.

Pipperoni sa...

E - Du tränger dig aldrig på. Du är den som har varit det absolut största stödet för mig i det här och dina kommentarer betyder mycket för mig. Jag förstår att du kan känna dig hjälplös och att det är svårt att hitta ord, det känner jag också.., men det betyder så mycket för mig att bara veta att du finns där. Love you! Kram.

Ankan sa...

God kväll! Ilska är inte nödvändig i alla lägen. Vrede mår man inte bra av, man får tunnelseende, hela kroppen blir upprörd. Att stänga inne känslor DET är inte heller bra. Men det gör du ju inte! Du säger ju att du känner sorg och kärlek. Det är ju i högsta grad känslor. Lyssna på dig själv - skit i vad vi andra säger. Du vet nog bäst vad du känner och behöver känna.
Skilsmässor tar tid att försonas med. Det är skit, jag vet jag vet. Men ändå, det blir ju bättre säger de som varit med om det. Och det får man ju lyssna lite grann på iaf.
Snart ... Elsa tajm!
Kram

frida fröberg sa...

Hmmm. Jag tror inte att man kan bestämma sig för hur man vill eller ska känna. Är man arg så är man och vice versa. Jag tror att det folk menar kanske är "jag skulle ha varit arg" eller "det är ok om du är arg". Eller ngt sådant. Men du känner det du känner, känslor kan aldrig vara "fel", tycker jag. Man kan påverka hur man beter sig, och kanske tänka i olika banor, tror jag. och man kan agera mot sin känsla. Men man känner det man känner. Kram

Anonym sa...

Vi har alla vårt egna sätt att ta oss ur jobbiga tillstånd och var och en bör få göra på sitt. Du gör inte fel! Kvällskram!

Pipperoni sa...

Ankan - Jag stänger inte inne känslorna i alla fall, det är ett som är säkert. Och jag försöker att lyssna på mig själv. Jag vet att det måste få ta tid. Men det är, precis som du skrev tidigare, så att jag ibland lyssnar för mycket på vad jag tycker att jag "borde" även när det gäller känslor. Kram.

Haren - Jag håller med på sätt och vis. Man känner det man känner. Men jag tror att man kan styra känslorna med tankarna och att det kan vara rätt ibland. Man kan välja att inte bli arg och irriterad på vissa saker som man ändå inte kan göra något åt. Jag får väl utveckla det vidare någon dag...

Lotta - Kram till dig med!

Ankan sa...

Jag med, tjejen. Jag gör det med. Kram