tisdag 16 januari 2007

Dagens ljus

Jag tror att det var Konfucius som sade:

"Bättre att tända ett ljus än aldrig så litet, än att förbanna mörkret."

Men ack så svårt det är när hela världen känns målad i svart.

Vissa dagar kör tankarna runt i huvudet på mig och jag känner att jag skulle behöva skriva minst tio inlägg om dagen för att få ur mig allt jag känner och funderar på. Dessa dagar känner jag, hur dåligt jag än mår och hur mycket jag än gråter, att jag vill prata om känslorna och att jag vill försöka förstå vad som händer och varför. Dessa dagar känns det som om det någonstans ändå fortfarande bor ett hopp i mig.

Andra dagar, som idag, känner jag mig bara tom och ihålig och färdig att resignera. Det skrämmer mig nästan mer.

För att inte bli galen har jag bestämt mig för att jag måste försöka hitta en liten ljuspunkt varje dag. Försöka alltså, jag lovar inget. Jag förbehåller mig rätten att vara totalnegativ vissa dagar.

Dagens ljuspunkter är i alla fall två och de är inte så små: Tingeling och Lilla Sparven, som trots att de brottas med sina egna livsproblem har tid och ork att komma med kramar, gulliga ord och stöd i min blogg. Stora kramar till er, det betyder verkligen mycket!

1 kommentar:

Karika Pyry sa...

Jag vet precis hur du känner när hela världen känns svart.. För 2 år sen hade jag och min sambo enorma problem, men vi "dealade" aldrig med dem, vi sköt dem åt sidan, festade och hade skoj- på varsitt håll. Vi levde ihop, älkade varann, men det räckte liksom inte. Men en dag brast allt för mig, jag sa att jag inte längre orkade hålla på som vi gjorde, jag kände ju starkt att vi var påväg ifrån varandra. Under den tid vi hade problem rasade jag enrormt ivikt. Alla såg det. Vi tog oss igenom det, vi fixade allt som var trasigt och vi "dealade" med det. Men det mörka hålet höll på att svälja mig. Hade jag då vetat av blogg världen kanske jag mått bättre ocskå. Men det gjorde jag inte. Så skriv ut dina känslor, skriv så att tangetbordet smälter, så kanske världen känns ljusare alltid emellanåt. Det är inte lätt när allt känns mörkt.

Tack för dina snälla ord om att jag och Tingeling är ljuspunkter! Det värmer att få höra det!

Ta hand om dig, få världen att bli ljusare igen! KRAM!