söndag 2 december 2007

Adventstankar

Första advent.
Stjärnor och stakar lyser i alla fönster.
Ljusslingor och granris på varje balkong, i varje trädgård.
Jag låter mina stjärnor brinna även om natten. Det känns lite mindre mörkt så.
Jag undrar om det lyser i D:s fönster...

Jag brukar älska advent.
Se fram emot julen. Längta efter långa lediga dagar.
Mysa. Umgås. Bara vara.

De fyra senaste jularna har jag firat med D:s familj.
I år ska jag vara i Onsala med delar av min. Och med Elsa.
Nyårsafton lutar åt ett "anti-nyår" med syster Skräppan som fått cellgifter.
Mina singelvänner är mer rutinerade än jag och har redan bokat in resor till Rom och Sälen.
Men kanske är det lika bra att ställa in sig på ett anti-nyår - för vad jag än gör så kommer jag att tänka på att det på nyår är 5 år sedan D och jag träffades.

Egentligen längtar jag mest efter att det här året ska vara över.
Jag hoppas att det är sant som det sägs att det första året är värst.
Nästa år ska bli bättre.

Another Year - K's Choice

I wish you could adore
The way you did before.
Now you're living through another year.
Oh, the light you were
Will soon become a blur
As we're living through another year.
Oh, what a waste of time it is
To indulge inside of bliss
Getting ready for another year like this.

Another year to lie.
Another year goes by.

You're not sick, so you can’t heal,
But I wonder do you feel.
When you need to cry: 'I'm out of here
'Oh, you're goal is safe,
But is it all you crave
As you're living through another year?

Oh, what a waste of time it is
To indulge inside of bliss
Getting ready for another year like this.

Another year to lie.
Another year goes by.

Is it me who cannot see
The face of mediocrity?
I try to smile you see.
The lightness darkens me.

Filter all of your emotions.
Fake you’re never low.
Or face the one you fear,
You’re living through another year.

Another year another year to lie.
Another year another year goes by.
Another year another year to lie.
Another year another year goes by.



share your files at box.net

5 kommentarer:

frida fröberg sa...

P. Vad tråkigt att höra om din syster Skräppan.
Jag tror också att nästa år är vårt år! Har aldrig hört talas om någon som sörjt i evighet, det går över, när du är färdig. Känner igen nyårsångesten. Dessa högtider, man har så mkt minnen kopplat till dem. Jag vet inte vad jag ska göra, gömma mig kanske. Det får vi prata mer om när vi ses snart. Kram

Anonym sa...

Hej P!
Vad ledsamt att höra om din syster.Ni verkar ha så fin kontakt du och dina systrar. Jag har alltid varit avundsjuk på tjejer som har systrar. Jag har ingen men skulle vilja ha en.
Ha en bra första vecka i december.
Kram Carro

Anonym sa...

Det första året ÄR värst. Då går man ju igenom allting för första gången, årstider, högtider med alla minnen. Allting är fortfarande så nära.
Nästa år blir (åtminstone lite)bättre, det är jag säker på.

Horse Show i Götet med dig låter jätteroligt! Vet du ungefär när det brukar vara?
Vi får prata mer på torsdag då vi ses, ska bli jättekul att träffa er allihop! kramar

Fit-Eva sa...

Hej vännen!

Märker att det går upp och ner för dig och att minnena kanske är starkare nu än någonsin tidigare.

Jag älskar själv julen och det är så mycket man förknippar med den.

För mig kommer jul aldrig bli sig likt sen min farmor gick bort för i år 12 år sen. Så samtidigt som det är den högtid under året jag älskar mest är det också den tid på året som jag längtar efter min farmor så mycket att jag får tårar i ögonen.

Vissa personer och minnen kommer alltid att påverka en och följa en genom livet. Trots att de inte finns vid ens sida längre så är de högst närvarande.

Alla man lär känna genom åren formar en till den man är idag och även är imorgon.

D har format dig och en dag kommer du att vara tacksam för det. Inte imorgon och kanske inte nästa år, men i framtiden.

Mina tankar går ut till dig och Skräppan och jag tror att ni kommer att få en bra jul. Ni får båda två börja bygga på nya traditioner, det fick jag göra för 12 år sen.

Abrazos,

/E

Pipperoni sa...

Haren - Ja, nyårsångesten finns där fortfarande. Funderar på att vägra nyår... :) Kram.

Carro - Ja, jag är så glad över mina systrar. Kram.

Sophie - Så är det nog... Horse Show brukar vara runt påsk. Får prata mer om det helt klart. Kram.

Den lilla elaka - Ja, vår jul blev mysig och jag hoppas att 2008 blir ett bra år, även om jag vet att Skräppan kommer att få ett tungt första halvår. Kram.