onsdag 14 november 2007

Reser tillbaka

Yrvaken, vinglig och drucken av sömnbrist kliver jag in genom portarna till Centralstationens dystra kråkslott. Överallt hastar Kostymer och Dräkter fram på hårda klackar och med svarta hjulförsedda drakar i släptåg. Men den grå
stålormen slukar oss alla och nu ringlar vi fram med en hisnande hastighet i mörkret. På väg till Stockholm. På väg tillbaka. Men bara över dagen.

På väg tillbaka. Tänker tillbaka. För ett år sedan var bollen redan satt i rullning. Jag hittade ett foto och fick mig en tankeställare. Men jag trodde på honom, för jag ville tro. Jag gav honom min önskelista och talade om vad jag önskade mig i livet och för oss. Jag sade att jag kunde kompromissa om allt utom barn. För hur kompromissar man om barn? Jag frågade honom vad han önskade sig och det undrar jag fortfarande...

Tärningen var kastad. Men för ett år sedan var jag fortfarande övertygad om att allt skulle ordna sig. Kanske inte exakt så som jag ville, men jag trodde att vi skulle kunna kompromissa, att vi skulle finna en lösning tillsammans. Jag var oroad men jag såg fram emot julen och jag kände fortfarande innerst inne en trygg förvissning om att allt skulle ordna sig till det bästa. Alla förhållanden har kriser och jag trodde att vi skulle gå stärkta ur den här och komma närmare varandra. För vi älskade ju varandra. Jag var ju kvinnan i hans liv och han var mannen i mitt. Jag var ju kvinnan som åtminstone fått honom att överväga att skaffa barn och han var mannen som fick mig att vilja.

Men, han var inte mogen. Inte nu. Inte än. Kanske vid 40. Men jag kan inte vänta så länge. Jag fick inte ens välja mellan oss eller barn. Han valde åt mig. För det handlade inte om barn. På frågan om barn svarar han nu: "Inga, men gärna i framtiden". Gärna, men inte med dig. Det gör ondast av allt.

För ett tag sedan frågade någon hur han skulle känna det om han fick reda på att jag hade gift mig och väntade barn med någon annnan. Han vet inte, han vill inte tänka på det. Men jag tänker på det. Jag föreställer mig honom sätta en ring på en annan kvinnas finger. Jag föreställer mig honom med armen om en annan kvinna, bärandes på hans barn. Jag föreställer mig honom med sin son eller dotter på axlarna. Hans, inte någonstans min. Jag föreställer mig det värsta och det gör fortfarande ont. Men jag vet att jag klarar det. Jag vet att jag måste. Och kanske är det så att för varje gång jag föreställer mig det så blir det lite lättare.

Jag tänker framåt och jag sörjer. Jag tänker tillbaka och jag sörjer. Det känns som evigheter sedan. Det känns som igår. Jag älskar och jag sörjer och ja, jag tänker på dig varje dag. Men sorgens dimma är inte längre lika tjock och sorgens fåglar flyger fritt och utan bitterhet.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Hej P!
Såg att du läst och skrivit i min blogg. Jag skriver till dig igen i den...så gå in och kika vid tillfälle.
Kram Carro

Anonym sa...

Usch jag känner igen. Exet har hittat en annan. Tänk om han plötsligt bygger en ny familj. Får nya barn ... med NÅGON ANNAN. Han som ju HAR en stor, fin familj. Varför duger inte vi? Fastän jag vet att det i vårt fall handlar om drogberoende inte om att inte duga - men ändå är det SÅÅ jobbigt att det skulle kunna utvecklas så. //Ankan

Lilla J sa...

Så vackert du skriver lilla moster! Jag förstår hur du känner dig, det är hemskt att föreställa sig den man älskat med ngn annan, men precis som du säger kanske också bra. Det visar ju att du faktiskt tagit steget vidare, att du inte längre väntar på att han ska vilja börja om. Och det är ju ett stort steg på väg!
Ska jag vara ärlig så tror jag att det är han som kommer att få se dig med ngn annan först, det var ju HAN som inte var redo att satsa fullt ut på er och han har nog mkt att jobba på innan han kan närma sig den punkten i livet igen. Det är vad jag tror iaf!
Ses imorn lilla Pipperoni!! Kram

PS. Ser fram emot att få sjunga den vackra sången på ditt bröllop ngn gång i framtiden! DS.

Storkenflyger sa...

Låter som om han trålar på sd. (känner igen barnformuleringen).

Shit va tungt.

Pipperoni sa...

Carro - Jag har kikat. Ska svara senare. Kram.

Ankan - Ja, det är svårt att inte tänka "varför duger inte jag"... Men jag försöker låta bli. Jobbigt är det i alla fall. Kram.

Lilla J - Tack kära systerdotter. Det må vara själviskt, men jag hoppas nog att jag träffar någon först... Kram.

Storken - Trålar på SD...?