söndag 18 november 2007

Lyxigt ledig söndag

Jag halvligger i soffan med världens keligaste Elsa liggandes i knävecket med huvudet vilande mot mina ben. Det är underbart att ha en så kelig hund. Även om det inte kan ersätta mänsklig kontakt hud mot hud så får jag i alla fall lite värme och kärlek varje dag.

Inflyttningsfesten igår var väldigt trevlig. Mera mys än party, med familjen och mina allra närmaste vänner och jag hann faktiskt prata ordentligt med alla.

Jag diskade och plockade iordning det mesta igår, så det är bara glasen kvar att diska och jag har en hel söndag utan något särskilt planerat framför mig. Jag ska sätta ihop mitt skoskåp, gå en lång promenad med Elsa, svara på lite bloggkommentarer och slöa i soffan. Kanske hyra en film. Det känns lyxigt. Och det känns faktiskt helt okej att tillbringa den själv.

Men jag fortsätter mitt lite melankoliska tillbakablickande och tänker på hur min söndag skulle ha kunnat vara om jag hade tillbringat den med D. Den hade nog inte varit så annorlunda... Vi hade småpratat lite med varandra och skrattat åt Elsa på promenaden, jag hade hört hans små utrop inne vid datorn när jag satt och skruvade på skåpet och vi hade kunnat laga mat ihop eller bara vara lata och köpa takeaway och äta och se en film tillsammans...

Det är det jag önskar. Någon att bara vara med. Att dela vardagliga små tankar med. Att vara tyst tillsammans med. Att fundera över framtiden med. Någon i vars sällskap man trivs, utan att behöva göra så mycket hela tiden. Någon man kan tänka sig att bli gammal med.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Hej P!
Verkar som du är lite gladare idag än för en vecka sedan eller två.
Kul att du trivs så bra med Elsa.
Förstår precis vad du menar med att det är mysigt med att ha ngn att dela sin tid med.
Jag hoppas du får träffa ngn snart som du vill göra det.
Någon att bara göra ingenting med.
Det är ju det som är livet!
Det är väl det du saknar? Någon att bara leva livet med varje dag?
Det är ju det som är livskvalité för mig iaf.
Kram Carro

Pipperoni sa...

Hej Carro,
Ja, jag är nog gladare. :) Huvudet på spiken, det jag saknar är någon som man faktiskt trivs att göra ingenting särskilt tillsammans med....

Anonym sa...

Märkligt hur lika vi ensamma tycker och längtar. Du har Elsa och jag katterna, utan dem hade jag blivit galen. Visst kommer det att bli bra?

Bossarun sa...

En date minsann !! Längtar efter smaskiga detaljer ...
Många kramar och tack för en mycket god middag och trevlig inflyttningsfest. Det är härligt att ha dig så nära och jag kommer upp snart igen.
KRAM

Lilla J sa...

Tack för senast! Mkt mkt god mat och trevligt som alltid! Kul att få träffa ngr av dina vänner också!

Usch, söndagar minns jag som de jobbigaste dagarna när man var singel, visst kände man sig ensam. Hoppas du snart hittar ngn att söndagsmysa med!

Kramis

Ankan sa...

Ja, så är det - inte bara i stora beslut och kriser vill man ha någon att dela det svåra med. Även i det lilla som en slö söndag i ingentingslandet.