söndag 25 november 2007

Kasta ankar

Dags att vara ärlig mot sig själv. Dags att kämpa för sin egen skull, för att må bra och inte bara låtsas må bra. Dags att fundera över orsakerna till att jag inte känner mig lycklig och hitta lösningar, skriver Lilla J, och jag antar hennes utmaning:

Problem: Jag känner att jag "borde" må bättre än jag gör. Jag känner mig faktiskt lite pressad av att så många runt omkring mig - familj, vänner, bloggläsare - vill att jag ska må bättre, vill att jag ska gå vidare, vill att jag ska vara lycklig. En del tycker att det "borde" vända för mig snart. Att jag "borde" må bättre nu.
Lösning: Jag ska sluta lyssna på borden och bara lyssna på mig själv. Jag är inte deprimerad. Men jag tänker inte ljuga och säga att jag är lycklig. Jag är glad att jag ändå mår mycket bättre. Att det är fler bra dagar än dåliga. Jag ska sluta försöka så förbannat mycket och tillåta mig att känna det jag känner. Tillåta mig att ibland vara olycklig.

Problem: Jag vill inte leva ensam. Jag vill bli sedd. Jag vill ha någon att dela vardagens trivialiteter med. Någon att berätta nattens drömmar för. Någon som andas bredvid mig när jag somnar. Någon att planera framtiden med. Någon att vara hud mot hud med.
Lösning: Betydligt svårare. Ett tag har jag tänkt att jag måste anstränga mig, vara social, gå på dejter, gå ut på krogen, synas ute bland folk. Jag har gått på dejter. Jag har ansträngt mig, skrattat, haft trevligt. Eller? Trots det känns det som att steget från att ha trevligt till att känna att den den här personen är jag verkligen intresserad av, den här personen kan jag tänka mig att släppa in, den här personen kan jag tänka mig att röra vid, det steget är avgrundsdjupt. Jag kan helt enkelt inte hitta de känslorna just nu, hur gärna jag än skulle vilja. Så det bästa jag kan göra just nu är nog att släppa den tanken och bara försöka ägna mig åt mig själv och andra saker som får mig att må bra.


Problem: Jag vill ha familj. Jag vill ha barn. Jag vill upptäcka världen igen genom någon annans ögon - baka bullar, blåsa såpbubblor, läsa Sagan om den lilla hinden, sjunga barnvisor, smeka en mjuk kind. Men det känns så långt borta just nu. Det känns overkligt, världsfrämmande, så långt bort att det inte ens berör mig. När D och jag fortfarande var tillsammans smärtade det varje gång någon berättade att de var gravida. Just nu orkar jag inte bry mig.
Lösning: Att släppa även denna tanke ett slag. Kanske är det inte meningen att jag ska bli mamma. Jag är inte alls säker på att jag vill skaffa barn på egen hand. Jag vet inte om jag är tillräckligt stark. Åtminstone inte nu. Om ingenting har förändrats efter nästa sommar får jag tänka igenom barnfrågan igen.


Problem: Jag trivs inte på jobbet, jag vet inte vad jag vill bli när jag blir stor, jag känner mig vilsen och jag upplever en stor negativ stress av min jobbsituation. Det är inte alla förunnat att få jobba med något de brinner för, men jag skulle åtminstone vilja känna att jag gjorde lite skillnad, att det var meningsfullt på något sätt, att jag tyckte att det var lite roligt.
Lösning: Jag ska sätta mig ner och fundera över vad jag är bra på, vad jag tycker om att göra och vad jag skulle kunna tänka mig att jobba med. Under nästa år ska jag förändra min jobbsituation. Kanske skulle jag må bättre av att bara byta företag, till vad som helst, men det skulle bara vara en tillfällig lösning, en tillfällig flykt. Det som trots allt är positivt med mitt nuvarande jobb är att jag kan jobba mycket hemifrån, vara med Elsa och styra min egen tid.

Problem: Jag känner mig inte i form. Jag har varit alldeles för onyttig och jag mår inte bra av det. Trots att jag egentligen är mer gymråtta en skogsmus har jag anmält mig till Göteborgsvarvet och jag vill inte känna blodsmak i munnen när jag kommer i mål.
Lösning: Två till tre joggingpass i veckan, varav ett minst 8 km. Införskaffa 10-kort på gymet - omväxling förnöjer. Sluta äta en massa skräp och försöka att laga ordenlig mat, även om det är dödligt tråkigt att laga mat bara till sig själv.

Problem: Jag bävar inför nyår. På nyårsafton för 5 år sedan började min historia med D. För 4 år sedan sade han att det enda han önskade var att kommande år skulle bli lika underbart som det första. Förra nyårsafton var hemsk, det var början till slutet, det nya året kändes nattsvart och jag kände mig fruktansvärt ensam.
Lösning: Helst skulle jag vilja åka bort, men det har jag nog inte råd med. Så min lösning är istället att ställa till med fest. Samla ihop andra ensamma så kan vi vara ensamma tillsammans.

Sammanfattningsvis måste jag sluta försöka så mycket och istället unna mig att ta det lugnt och landa. Tillåta mig att sörja färdigt. Det har faktiskt inte ens gått ett år ännu och jag saknar fortfarande honom, inte bara någon. Men jag tror faktiskt att man kan försöka att försiktigt kliva vidare även om man fortfarande sörjer. Jag ska sänka kraven och försöka njuta av det som är bra i mitt liv - ta hand om familjen, ta upp kontakten med gamla vänner, läsa bra böcker, försöka skriva, bara sitta i soffan och kela med Elsa, åka ut till havet och andas frisk luft. Landa. Kasta ankar.

The mutton birds - Anchor me




share your files at box.net

7 kommentarer:

Fit-Eva sa...

Hej vännen!

Jaa hjärtat, du har så rätt.

Man kan lyssna på andra men det som till syvende och sist är viktigast är vad man själv känner och vill.

Jag tror att många vill att du ska må bättre för att de tycker så mycket om dig; för vem vill att någon man älskar/tycker om ska må dåligt?

Samtidigt tror jag att det är jobbigt för många att handskas med andras sorg och problem, jag själv inkluderad. Jag vet inte hur jag ska hantera att någon jag bryr mig om mår dåligt och mina tafatta försök att stötta känns ibland inget mer än just tafatta. Men jag jobbar på det, jag tror att jag kan lära mig något och så kanske det inte blir lika tafatt nästa gång jag ställs inför en liknande situation.

Finns det en viss tid som det är ok att sörja innan man "måste" gå vidare? Nej, och det kan vara mycket individuellt. OCH jag tror att man sörjer på ett annat sätt när man är äldre jfr när man var tjugo. Livet var lite mera sorglöst då och det var "lättare" att hitta någon ny kärlek. Idag, en del år senare är man mera kräsen och det blir inte lika lätt att hitta en själsfrände. Dessutom är många upptagna redan...
Men det finns de som inte är det och det finns de som börjar på familj nummer två, så loppet är inte "kört"! När du är redo - ge dig ut på jakt!

Du är ingen egoistisk person men just nu tycker jag, precis som du själv skriver, att du ska sätta dig själv i första rummet och göra det som får dig att må bra/bättre. Detta är egenvård, inte egoism.

Du vet att jag gärna hjälper dig men viss hjälp kan även vara att ge utrymme och inte "hänga efter" någon. Jag vet att du klarar dig och jag hoppas att du vet att du när du vill kan ringa mig om det är något. Jag vill finnas här för dig och det inte bara på mina villkor utan även dina.

Nu blev det långt och kanske lite osammanhängande men men - My thoughts go out to you, always!

Och jag vet i mitt hjärta att:
Good things happen to good people

Abrazos,
/E

Ankan sa...

Du är så klok så det finns inte så mycket mer att säga. Just så, lyssna på dig själv, tro att du själv vet vad du bäst behöver. De där jävla måstena, bordena och vad vi TROR att omgivningen vill. Vi försöker strunta i dem du och jag, tycker jag!
Stor kram i kvällsmörkret.

smul sa...

Det är ju du som känner och vet. Vad jag som bloggläsare vet är ju bara det som du skriver och det jag kan tyda ur andras kommentarer möjligtvis, men jag vet ju egentligen inget mer än det som du vill att jag ska veta.

Det är säkert som du skriver att du har många fler bra dagar än dåliga men kanske kan det vara så att eftersom du skriver mer när du är ledsen så märker man som bloggläsare inte det.

Det du skrev nu verkade väl mycket vettigt. Du har ju liksom planer och åtgärdspaket och tankar om hur det ska kunna gå till allting.

sköt om dig!

Lilla J sa...

Imponerande lista du fick till! Känns bra va? =)

Jag tycker precis som "den lilla elaka" att det inte finns ngn bestämd "sorgeperiod" som är ok, det där är ju så olika från person till person. Det tog mig dryga 2 år att komma över mitt ex (hmm, inte för att det underlättade att vi fortsatte träffas som ett par efter vi gjort slut men...) och jag kände också press från omgivningen att jag skulle gå vidare, "lägga ner honom" osv.

Vad gäller dejting och pressen att hitta ngn så försök att släppa det, det kommer när du är redo! Att jag träffade J var en ren slump och väldigt oväntat och kanske just därför kändes det så självklart!

Det där med hälsan är vi två om, jag har inte heller haft ork att riktigt anstränga mig på sistone! Hojta till om du vill köra ngt pass ihop, styrka som kondition - det är alltid roligare när man är två! Jag måste säga att jag själv känner mig piggare och friskare nu, bara efter en vecka av bättre vanor! Vi får väl laga nyttig middag ihop ngn dag, J jobbar mkt kvällar just nu.

Det där med jobbet vet du nog bara själv, men det är ju inte kul när man inte trivs. Väg fördelar mot nackdelar för att fundera ut vad du vill göra, du hittar säkert ngt!

Oj oj, nu blev det långt igen =)

Kramisar från lilla J

frida fröberg sa...

wow. Great minds think alike. Skrev just ett inlägg om att välja mig själv nu i min blogg. lättare att sagt än gjort, och du har så många kloka tankar att jag måste läsa dem igen och igen

frida fröberg sa...

Har läst ditt inlägg igen. Det är starkt och berör verkligen. Jag känner igen mig på flera punkter, och det är hjälpsamt att läsa och veta att jag inte är ensam. Även jag känner nyårsångesten komma. Och liksom du orkar man inte se alla dessa saker. Har bestämt mig för att dejta och ha kul, men lägga ned planerna på färhållanden. Barnfrågan är jobbig, men jag funderar på att även där ställa in mig på adoption om några år, ifall det fortfarande är aktuellt. Det känns destruktivt att försöka planera sådant som liv, eller ha ångest för det. Sådana saker måste få komma till en. Ser mycket framemot att träffa dig snart och höra mer.

Pipperoni sa...

Den lilla elaka - Jag önskar att jag vore redo att gå ut på jakt, men det är jag uppenbarligen inte. Just nu känner jag mig bara trött. Jag tror aldrig att det är enkelt att veta hur man ska hantera andras sorg, det enda man kan göra är nog att lyssna och tala om att man finns där. Det är du bra på och det räcker långt. Kram.

Ankan - Ja, vi struntar i borden och måsten. Kram tillbaka.

Smul - Du har helt rätt i att jag har ett större behov av att skriva när jag mår dåligt och att det kan göra att man får intryck av att det är värre än det är. Min syster beskrev det väldigt väl som att man genom bloggen tittar genom nyckelhålet in på någon annans liv och bara ser en liten del. Jag vet inte om mitt "åtgärdspaket" är så konkret precis, vissa saker är ju svåra att styra över och det är nog klokast att försöka släppa tankarna på dem... Kram.

Lilla J - Ja, det måste nog få ta den tid det tar..., även om jag önskar att det bara gick att trycka på en knapp "gå vidare". Tar gärna ett pass ihop någon dag, eller en promenad, eller en middag. Kram.

Haren - Ser verkligen fram emot att träffa dig snart också. Skönt att veta att man inte är ensam. Kram.