torsdag 27 oktober 2011

Min pappa

Idag fyller min pappa 90 år! 

Det ska förstås firas i helgen, för i min familj tycker vi om att fira.


Jag har kanske inte haft den allra närmsta relationen med min pappa - han hade ju redan fyllt 50 år när jag föddes - och vi har ibland ganska olika åsikter om saker och ting. Men,  jag är ändå stolt över min pappa. Han har många egenskaper som jag beundrar. För mig är pappa:

Glädje. Han har nära till skratt och det finns många fotografier där han ler med hela ansiktet och hans ögon glittrar av skratt. Han har alltid gillat att ställa till med fest och han tycker om att dansa. När jag var liten och var med på ett hörn på mammas och pappas fester såg jag alltid fram emot "min" dans med pappa. För han dansade alltid med mig.


Vitalitet. Min pappa har alltid varit alert och energisk och han har alltid framstått som yngre än sin verkliga ålder. Fram till för ett år sedan spelade han fortfarande tennis flera gånger i veckan. Fram till för knappt fem år sedan reste han och mamma till de mest avlägsna hörn av värden - den sista långresan gick till Nicaragua. Tack vare dem har jag också fått se många avlägsna hörn av världen och de reser fortfarande, om än inte lika långt. 


Engagemang. För knappt en månad sedan gick pappa i pension på riktigt. Fram till dess har han jobbat - för han har tyckt att det har varit roligt. Han har alltid varit engagerad i det han har gjort, både när det gäller jobb och fritid. Han har varit aktiv i Aeroklubben, Vinga Vänner och andra föreningar. Ofta som revisor eller kassör, men inte sällan i festkommittén. Han har flugit målflyg och brandflyg och han vinkade alltid med vingarna när han flög över vårt hus. Ibland kastade han till och med ner blommor och presenter. 


Ansvarskänsla.
 Är det något som pappa har försökt lära mig, så är det att ta ansvar. Att ta ansvar för mina egna skolresultat. Att ta ansvar för mina egna inkomster och utgifter. I många år önskade jag mig en egen häst. När jag var 12 år fick jag låna 10.000 kr av pappa för att köpa en ponny. Vi skrev ett skuldebrev och när hästen såldes betalade jag tillbaka vartenda öre. Men vinsten fick jag behålla. :)


Stort hjärta. Men framför allt så har min pappa, även om han ibland kan verka lite kantig, trubbig, sur och vresig, innerst inne världens största hjärta. Jag fick alltid smaka av chokladbjörnarna han hade gömt i garderoben på sitt kontor, även om det inte var lördag. Han har alltid ställt upp och hämtat mig sena kvällar i mörkret, hellre än att jag skulle ta bussen. Han har alltid ställt upp om jag har behövt låna pengar. Han besökte min syster varje dag när hon tidigt blev inlagd på sjukhus när hon väntade barn. Han köper alltid gula rosor till mamma på deras bröllopsdag, 58 år i år.



Grattis pappa! 

"Det viktigaste en far kan göra för sina barn är att älska deras mor." Theodore M Hesburgh

"Vet ni vad era föräldrar gjorde? Det bästa de kunde. Det bästa de kunde tänka ut, det enda, i många fall, som det kunde tänka ut. Ingen mentalt frisk person har avsiktligt tagit sig för att skada sitt barn." Leo Buscaglia

1 kommentar:

Fit-Eva sa...

Så vackert att jag fick tårar i ögonen <3