söndag 10 juni 2007

Om bloggande, kommunikation och anonymitet

Solsken, föräldrabesök och något att fundera på ledde till några dagars bloggpaus. Jag kan fortfarande inte riktigt sätta fingret på varför jag känner som jag gör och jag vet inte hur jag ska formulera mig, men jag gör ett försök, med risk för att det blir ett långt inlägg.

Bloggandet har hjälpt mig oerhört mycket. När jag tidigare i livet har skrivit dagbok har jag mest skrivit om vad som har hänt och hur jag känner mig. Bloggandet har hjälpt mig att även försöka förstå varför jag känner som jag gör och vad jag kan lära mig av det. Det är också underbart att det finns en massa fullkomliga främlingar (vissa är förstås inte det längre) som bryr sig om, tar sig tid att lyssna på mig och dela med sig av sina egna erfarenheter. Det har varit en stor tröst och det ger mig hopp.

Jag funderade inte så mycket över anonymitet i början. Jag ville inte skylta med mitt riktiga namn eller med mitt ansikte, mest för att skydda D och för att inte behöva censurera mina inlägg av hänsyn till andra. Jag tror visserligen inte att jag hade behövt göra det ändå. En klok person på jobbet brukar säga: "det du har att säga om någon, ska du också kunna säga till den personen". Det är en bra regel tycker jag. Haikuharen har tidigare skrivit ett inlägg om anonymitet och A peaceful warrior skrev en lång kommentar. Jag känner nog ungefär som han gör, att jag kan stå för allt jag skriver på bloggen. Det är mina tankar, mina funderingar, en del av den jag är. Men det är också bara en del.

Jag skickade på ett tidigt stadium länken till min blogg till ett fåtal vänner som jag litar på och känner att jag kan vara mig själv med. Jag har själv bjudit in dem och det känns ok att de läser. Vill de inte läsa är det också ok. Det känns som vanligt när vi träffas. En av vännerna, "den lilla elaka", har stöttat mig mycket via bloggen och jag tror att mitt bloggande faktiskt har gjort att vi har fått en tätare kontakt.

Jag har också träffat några av de som jag har lärt känna via bloggvärlden i verkliga livet. En av dem är Haikuharen. Det är skönt att umgås med någon som är i en liknande situation och som vet hur man känner sig. Att hon har delat en del av mina tankar och delat med sig av sina gör att det känns som vi känner varandra ganska bra, även om vi bara har träffats en handfull gånger. Det känns tryggt och det känns som en bra plattform att bygga vidare på.

Jag har vetat en tid att åtminstone tre av mina systrar har läst min blogg. Jag vet inte alls hur vi kom in på det eller varför jag berättade, men i påskas talade jag om för familjen att jag har en blogg. Jag har fått mitt nick, Pipperoni, av min äldsta syster, så jag borde ha kunnat räkna ut att de skulle hitta den ganska enkelt om de försökte. Men jag tror inte att det var därför jag berättade och jag blev faktiskt lite ställd när den första systern berättade att hon läste. Men hon sade att det hade gjort att hon förstod mig bättre, så det kändes ändå okej. När nästa syster sade att hon läste ibland, sade hon att det kändes bra att få lite livstecken från mig via bloggen. Min tredje syster har kommenterat på bloggen och det märks att hon känner mig. Jag är glad över hennes kommentarer.

Men nu har jag fått reda på att även mamma har läst och det känns plötsligt inte lika okej. Jag har svårt att sätta fingret på exakt varför. Jag kan förstå att det känns bra för henne att läsa och få en daglig uppdatering på mitt liv. Att det kanske gör att hon oroar sig mindre. Men kanske är det just för att jag inte vill att hon ska oroa sig som jag inte vill att hon ska läsa. Hon sade att hon hade förstått av min blogg att jag var ledsen. Ja, jag är fortfarande ledsen ibland och jag skriver nog oftare när jag är ledsen. Men jag vill själv tala om det för henne, om jag vill att hon ska veta det.

Haikuharen berättade att hon hade hittat sin systers blogg, men att hon själv hade valt att inte läsa, för det kändes konstigt att läsa saker där om sin systers känslor som hon inte hade talat om för henne i verkliga livet. Det kändes som om hon tjuvlyssnade och hon ville hellre höra det direkt från sin syster, om hennes syster ville tala om det.

Mamma sade också att hon vill vara min vän. Jag tror att det är lätt att förledas att tro att man är någons vän och känner en person för att man läser deras blogg. Men det är som att tro att man känner en författare för att man har läst hans böcker, en skådespelare för att man sett hennes filmer, en kändis för att man sett honom på TV. Vänskap, liksom andra relationer, kräver tvåvägskommunikation.

Jag har aldrig haft en sådan relation till min mamma att jag har berättat allt för henne. Jag är öppnare och berättar mer för henne nu än jag gjorde förr. Men jag vill själv välja vad jag delar med min mamma. Jag funderade ett tag på att sluta blogga eller byta adress, men det vill jag inte egentligen. Så tills vidare vill jag nog be dig att inte läsa, mamma. Jag lovar att försöka att höra av mig oftare istället och berätta vad som händer och hur jag mår. Jag hoppas att det är okej.

Som min syster sade - bloggandet kan inte ersätta att se någon i ögonen. Att bara läsa någons blogg är inte att ha en relation med den personen, även om det kan kännas så. Det är nog något för alla att tänka på.

17 kommentarer:

frida fröberg sa...

Hej igen!
Jag tror som sagt att jag skule känna mig blockerad av att min mamma läste. hur mycket jag än älskar henne. Jag tror att det beror på att man har olika slags relationer till olika människor. Och i verkliga livet styr man över vilka som vet vad om en. Man har olika sfärer med mer eller mindre privata saker. Mamma vet vissa saker om mig som ingen annan vet. Och tvärtom. Man måste få välja och få styra. Kram

Anonym sa...

Amen till det mesta.

Men bloggandet är underligt. Det är som att man vänjer sig successivt. Eller inte alls. Vet inte. Den som lever får se.

Och ibland vill man bara ha luft och riktiga människor.

Det är för lätt att blogga.

Miss J sa...

Jag förstår dig. När jag startade min blogg var jag i samma fas som du är nu och behövde ocensurerat skriva av mig. Men efter bara några dagar hade min syster visat vår mamma min blogg och därför blev det aldrig riktigt som jag ville, jag var tvungen att frisera allt väldigt mycket tyvärr (och gör fortfarande) Även om jag numera tänker: Hon får skylla sig själv om hon läser. Sen får man se bloggandet som att kika in i ett nyckelhål hemma hos någon; man ser bara en liten del, det som händer på sidan om nyckelhålet ser man inte. Problemet är att många hör av sig till mig och vill veta mer om en viss sak jag bloggat om. Mycket beror på vem som frågar och vill jag inte berätta mer så svarar jag: Det jag skriver i bloggen är det jag väljer att dela med mig av frivilligt. Ville jag berätta mer skulle du få läsa det också i bloggen. Kan låta lite elakt kanske att säga så men som sagt, det beror också på VEM som frågar.

Anonym sa...

Hej vännen!

Tack för intressant och tänkvärt inlägg. Förstår precis vad du menar med det här med familjens "insyn"...

Jag håller med om att vi fått en ny och djupare kontakt än innan.
För mig har kommentarerna i din blogg blivit ett sätt att visa att jag bryr mig men inte kan vara där då jag inte bor i Stockholm.

I början kändes det konstigt att skriva kommentarer för det fanns ju andra än bara du som kunde läsa.

Att skriva är bra, man får fram det man vill utan att bli avbruten och först efter får man respons, eller ingen respons alls. Det är ett annorlunda sätt att kommunicera men som sagt, man behöver även kommunikation mellan fyra ögon med snabb respons och en helt annan form av diskussion och kommunikation. Men då detta inte varit möjligt tycker jag att bloggen fyllt en funktion då vi inte kunnat träffas så ofta.

Jag kommer ihåg att jag ringde dig för ett tag sen och det blev så konstigt för trots att det fanns mycket att prata om blev samtalet "konstigt". Det jag egentligen ville var att ge dig en kram och ett telefonsamtal blev nästan fel, förstå mig rätt.

Men ett substitut är alltid ett substitut och kan aldrig ersätta "the real McKoy" (=den äkta varan). Jag längtar tills vi ses så att du kan få den där kramen och jag kan säga dig så mycket mer än det jag skriver här...

Abrazos,
E

Anonym sa...

Jag förstår dig!
Min blogg läses av ngr som jag träffat IRL och det gör att jag inte känner mig lika fri längre.
Hur som helst så vill jag bara säga att din blogg är den enda jag följer av alla bloggar som finns. Jag läser ingen annan blogg.
Jag är så glad att jag blev tipsad om din blogg i januari. Jag har läst alla dina inlägg och du har gett mig mkt att fundera på eftersom jag har en liknande situation.
Många kramar från Carro

frida fröberg sa...

hmmm. Detta blir som en metakonversation. Jag gissar att bloggandet är något annat än att ses öga mot öga- inte bättre inte sämre men något annat. Det tillför dagboksskrivandet många dimensioner att flera läser, och kommenterar. Det lyfter mig, jag får insikter, det motiverar. KOmmentarerna är viktiga. Samtidigt är anonymiteten något som gör att jag vågar öppna mig mer- för mig själv. Så behöver det inte vara för alla. Det som är viktigt är att man bestämmer sig för hur man vill ha det. Här, liksom i övriga livet. Det finns inte ett rätt för alla, men ett rätt för var och en.

Anonym sa...

ps. Kapten Zebra gick tidigare under namnet badankan eller Guttaperka.

Anonym sa...

Jag skriver min blogg och jag vet ingen som jag känner som läser den, sen om de gör det är en annan sak. Fick en kommentar en gång som visade att den personen känner mig men det var bara en kommentar sen blev det tyst. Skulle min mor läsa bloggen skulle jag sluta blogga, det är för privat och jag ventilerar inte alla känslor på bloggen. Jag tror att det lätt blir så de som läser bloggen och känner en tror att allt man skriver på bloggen är sanning och det man säger är förskönat. Men det är intressanta frågestänningar vad man får för relation och band men bloggvänner. De vet mycket men samtidigt ingenting, det är bara en glipa som man visar upp även om den går rakt in i det innersta. Kram och ta hand om dig.

smul sa...

jag tycker du är modig som ber din mamma sluta läsa. Det är modigt för jag hade aldrig vågat säga till framförallt min pappa att jag inte vill att han ska läsa allt jag tänker . Och bara i fall skriver jag inte riktigt allt jag tänker heller. Jag vågar inte. Du är modig.

Sus sa...

Hej Pipperoni & friends.
Bloggandet kan väl dels vara en ersättning för kontakt när man bor en bit ifrån varandra och dels ett sätt att kommunicera med fler än en samtidigt - och förstås ett sätt att få kontakt med sådana som känner igen sig.
Jag ville ge tröst, stöd och erkännande till dig och kanske samtidigt till andra som behöver litet uppmuntran.
Jag hoppas att du säger till om du vill att jag skall sluta läsa. Det är helt OK. Vi kan ha kontakt på annat sätt - vanlig mail t ex.
När det gäller mamma handlar det väl om att relationen till föräldrarna inte är lik någon annan relation. Det finns inga andra människor som man har rätt att kräva kärlek av. Men som litet barn har man rätt att kräva att få sina behov tillfredställda av sina föräldrar. Samtidigt är föräldrarna bristfulla. Alla föräldrar sviker sina barn. Trots att de inte vill. Och vissa föräldrar passar sämre ihop med sina barn än andra, p g a personlighetsdrag. Allt detta skapar en sårig yta som väl egentligen inte läker helt förrän man dels känner sig hel som människa (och jag tror att man inte kan bli det utan att spegla sig i en annan människas helt och fullt accepterande ögon) och dels har till fullo insett och accepterat sin egen bristfullhet. För mig tog det mycket lång tid att bli så vuxen. Jag var över 40.
Du imponerar stort på mig genom din mognad och din klokhet. Jag är stolt över att du är min syster.
Kram
Sus

Anonym sa...

Hej igen!

Sus - vilken bra inlägg! Pipperoni är säkert även hon stolt över att du är hennes syster!

I en bok av Leo Busgalia som jag precis läst (rekommenderad av Pipperoni) står det mycket om att man måste förlåta sina föräldrar för att kunna bli vuxen och älska sig själv. Och jag kan inte göra annat än att instämma: De gjorde det bästa de kunde utifrån där de var i livet just då. De är inte perfekta och det är inget som man egentligen skall bli besviken över, det gör de ju bara mer mänskliga. Och trots allt, jag har blivit en bra person så något bra måste de gjort, eller hur?

Jag hoppas att min son en dag förlåter mig och inser samma sak som jag gjort om mina föräldrar, jag gör/gjorde det bästa jag kan/kunde.

Det känns jobbigt att vara så långt borta, man behöver träffas också för att ge stöd...men nu träffas vi snart och det ska bli mysigt, jag längtar...

Sorry för långt inlägg IGEN - men detta är mitt substitut då jag inte kan finnas på plats och mailen ibland känns fel...

Abrazos,
/E

Storkenflyger sa...

Det är ett intressant jäkla dilemma du beskriver. Även jag har låtit vissa kompisar få länken till min blogg vilket gör att jag känner mig bakbunden ibland. Samtidigt känns det nice att de hängt med i mitt barnprojekt eftersom jag varit så ensam med mina tanlkar och oro.

Nu när jag träffat en kille uppstår nästa dilemma: nu handlar det inte längre bara om MIN barnlängtan. Hur mycket kan jag skriva om C utan att han känner sig utlämnad till allmänn beskådan inför mina vänner? Svaret är: i princip nada.

Med facit i hand borde jag förblivit anonym. Svårt att fixa till det nu.

Miss J - Bra liknelse med nyckelhålet. Ibland när jag läser min egen blogg känner jag att SATAN vad jag måste uppfattas enkelspårig. Men så blir det ju när man ägnar bloggen ett särskilt tema.

Ankan sa...

Intressanta tankar - som det mesta du bloggar om Pipperoni! Jag skulle vilja komplettera med att det det finns tillfällen där man misstar sig på att man "känner någon" även när man träffas IRL. Till exempel om man jobbat intensivt ihop en period och delat farhågor och vedermödor så kan det lätt leda till en illusion av att man har en vänskap. Fast när man bytt arbetsplats och ska träffas igen så finns det liksom inget att prata om, att bygga vidare på. För det huvudsakliga man hade gemensamt var just jobbet.

skräppan sa...

Hej min modiga stora lillasyster. Jag har som du vet tidigare valt att inte skriva några inlägg i din blogg men du vet ju att jag läser. Det du skriver är så modigt och starkt och även om det bara är en liten skärva av dig och ditt innersta och bara ett NU, så gör det ändå att jag känner att jag för första gången i vårt gemensamma systerliv har fått komma dig lite nära. Det är inte alla som vågar glänta på dörren till sitt innersta så som du gör. När det gäller mammor så tror jag ibland att vi vill fortsätta att ha kvar våra små barn och blåsa på det onda, allra helst ta bort det. Vi måste lära oss att våra barn blir vuxna och inte längre vill bli mammade. Jag tror det är det som ligger i att bli vän istället, men då måste man våga sluta blåsa på det onda. Jag känner själv att jag har fått den relationen med mamma men jag tror precis som sus att vi är olika personligheter och dessutom är du lillflickan som bodde kvar när vi andra flyttat. det gör det extra svårt för dig. Jag ser så fram mot sommaren när vi ska ses och förhoppningsvis kan vi alla tre, sus, du och jag få det själsliga möte som vi alla behöver och önskar. Kram

Anonym sa...

Hej där!
jag håller med en hel del i de tidigare kommentarerna. Att skriva om sina känslor och kommunicera via bloggen ersätter ju självklart inte att kommunicera "på riktigt", att prata med varandra, se varandra i ögonen. Men det är ett bra sätt att få andra att förstå om man har svårt att uttrycka sig verbalt. (Jag säger inte att du har det men somliga tycker det är lättare att visa känslor via skrift, så även jag.) Jag är i alla fall glad att du har din blogg, annars hade jag inte "lärt känna" den E jag lärt känna idag, för det är jag säker på, att så som du uttrycker dig är du som person, en bra och varm person! Vi har ju känt varandra mer ytligt under många år och jag gillade den E med. Det är kanske fel att säga att jag känner dig bättre nu men jag kan i alla fall förstå dig och känna med dig på ett helt annat sätt. Jag läser vartenda inlägg du skriver och lider med dig när det känns svårt och glädjs med dig åt de små framstegen du gör. Det går ju upp och ner.
Snart åker jag till italien men när jag kommit hem får vi boka in en dag som jag tar med mig Molly och hälsar på! Och så småningom försöka få till den där ridturen, vore supermysigt :)
Ta hand om dig, många kramar sophie

nylsa sa...

Intressant inlägg, tycker också att det är knöligt med att vissa privata vänner läser medan det är helt ok att andra gör det.

Tror att jag förstår hur du menar med din mamma, jag hade nog tänkt likadant. Att min lillebror läser är bara kul, men om mamma eller pappa skulle läsa så skulle jag känna att jag behövde tänka på deras känslor. Det vill jag inte göra i bloggen, den vill jag ha som min alldeles egna ventil där jag gnäller, tjatar och hoppas.

Hade jag valt om och börjat skriva idag hade jag nog föredragit att vara helt anonym, det skulle kännas friare. Samtidigt är bloggen trots allt en del av en fungerande kommunikation med vissa vänner jag känner väl. Funkar även lysande med de jag inte känner alls, men alla mitt emellan blir det konstigt med. Svårt att styra vem som får veta vad.

Gissar att det var din presentation jag såg på en maillista idag, välkommen!

Pipperoni sa...

Haren - Så är det.

Kapten Zebra - I know who you are... och jag håller nog med. Ibland ill man ha luft och riktiga människor. Det är viktigare. Men bloggvärlden är beroendeframkallande den med.

MissJ - Liknelsen med nyckelhålet var verkligen huvudet på spiken. Precis så är det. Kram.

E - Jag uppskattar verkligen dina kommentarer. Jag håller helt med dig. Bloggen har fört dig närmare mig än de 60 mil som skiljer oss åt och det känns verkligen som du har funnits där för mig trots avståndet. Telefonsamtal har aldrig riktigt varit min grej... Skriva eller the real McCoy. Ses snart. Kram.

Carro - Tack. Jag är inne hos dig ganska ofta också. Kram.

Haren - Ja, det handlar nog om att bestämma hur man vill ha det. Fast det är ju svårt att gå från icke-anonym till helt anonym...

Separerad - Ja, jag håller med. Men jag vill inte sluta blogga, så jag har tills vidare bett mamma att inte läsa och litar på att hon inte gör det.

Smul - Ja, jag har nog blivit både ärligare (mot mig själv och mot andra) och modigare efter allt som har hänt det senaste halvåret. Det känns bra.

Sus - Jag uppskattar dina kommentarer och du får gärna fortsätta att läsa. Det är nog som du säger att relationen till föräldrarna inte är lik någon annan relation. Som barn handlar det väl också om att till viss del bryta sig loss från föräldrarna och skapa sig sitt eget liv. Det är nog därför det inte känns helt ok att mamma läser. Jag är också glad över att ha dig som syster och ser fram emot att få tid att umgås lite mer i sommar. Kram.

E - Ja, jag har också läst och tagit till mig precis det som Buscaglia sade och jag tycker också att min relation till mamma har blivit bättre de sista åren. Jag försöker att förstå och förlåta henne och att dela med mig mer av mig själv. Det kräver ansträngning, men det känns bra. Och det är nog därför det känns som fusk när hon läser bloggen, det känns som fel väg.

Storken - nej, det går ju inte att gå från icke-anonym till anonym. Men jag känner nog inte att jag nödvändigtvis vill det heller.

Ankan - Ja, det kan ju faktiskt vara så även i verkliga livet...

Skräppan - (Vad är det för nick? :)) Trevligt med en kommentar från dig. Det är nog så att jag alltid kommer att vara lillflickan i mammas ögon och det känns rätt jobbigt ibland. Men, det känns bra att glänta på dörren både för henne (men i verkliga livet, inte här) och för dig, Sus och de andra, så det tänker jag fortsätta med.

Sophie - Även jag har fått se en helt annan sida av dig via din blogg än jag har sett tidigare och det är jag glad för. Kram.

Nylsa - Det var mycket riktigt min presentation du såg. :) Kram.