tisdag 19 juni 2007

Today is a good day

Idag började jag dagen med en tidig joggingtur längs havet. Jag har knappt tränat alls sedan jag fick hem Elsa, men förra veckan började jag köra lite hemma med hantlarna och nu har jag sprungit två dagar i rad. Det är nog bra för kroppen att vila och återhämta sig lite emellanåt, men min har vilat en månad nu och det känns otroligt skönt att komma igång igen. Endorfinerna verkar snabbt.

Jag tog det lugnt på förmiddagen och lekte en stund med Elsa. Sedan åkte jag in till stan lagom till en lunchdejt. Det var trevligt. Faktiskt över förväntan trevligt. Jag blev nyfiken och intresserad av honom som person och jag träffar honom gärna igen, om han vill. Det känns som ett stort steg framåt.

Haikuharen skriver att hon tror att man för varje sorg man går igenom i livet blir mer mottaglig för förälskelse. Hon skriver att "att bli kär handlar om att känna sina känslor fullt ut, att bära dem på huden, öppet, att riskera att bli sårad". Kanske är det så. Jag hoppas det. Hon säger också att hon just nu känner alla känslor starkare än vanligt. Det gör jag med. När jag sprang imorse njöt jag av hur skogsstigen sviktade under mina fötter, jag andades in dofterna av skog och hav och förundrades över hur vackert det var i stillheten nere vid strandkanten. När Elsa välkomnade mig hem ikväll och for runt som en liten guttaperkaboll skrattade jag högt av glädje. När jag tittar på henne där hon sover så tryggt i sin säng bredvid mig känner jag en enorm ömhet. När jag känner mig ledsen är jag verkligen, verkligen ledsen. När jag saknar, saknar jag verkligen. Men idag har jag mått bra. Hela dagen. Även det är ett stort steg framåt.

Jag har nu definitivt bestämt mig för att flytta tillbaka till Göteborg, och det känns också bra. Nu när jag har bestämt mig vill jag förstås att det ska hända snarast möjligt. Detaljer ska utarbetas, bostad ska hittas, planer ska smidas. Fler steg framåt, in i en ny framtid, ska tas.

15 kommentarer:

frida fröberg sa...

sorgligt att du lämnar sthlm, fast ändå glad för din skull. roligt att du haft en trevlig dag, vi får utbyta skvaller snart! kram

Ankan sa...

Grattis till genomförd dejt! Och extra kul att det kändes bra. Visst är det så att sorgen skärpt sinnena - hudlösheten som harenomvåren skrev om. Jag fick för en tid sedan tillbaka mitt färgseendet - försommarens grönska nästan knockade mig helt plötsligt. Skönt att du kommit igång med träningen igen. Kram

Anonym sa...

Skoj, låter som en bra nystart med Göteborg.

Fast om den här dejten inte leder till något så tycker jag inte du ska misströsta. Det är skönt bara att känna känslor för någon. Det kan dock vara lite knivigt att få till det på första försöket efter en längre relation.

Trevlig midsommar.

Kram

Björn

KaKi sa...

Så du finns här fortfarande Björn, det är inte utan att jag saknar att läsa din blogg - även om jag förstår varför du tog bort den...

Pipperoni> Hjärtligt välkommen hem! Smid dina planer, träffa oss i sommar, dejta lite o njut av värmen...

Tingeling sa...

Grattis till beslutet! Spännande att få planera, fixa, ta itu med saker. Det brukar i alla fall tillfälligt blåsa bort ledsenheten litegrann. Många kramar!

Lilla J sa...

Hej moster!

Vad härligt att det kändes bra på dejten! Även om han kanske inte är den rätta så måste det väl kännas skönt att kunna dejta igen? Tummen upp för Pipperoni på nya äventyr!! ;)

Jag känner också igen det där med att känna saker starkare. Det var samma sak efter det tog slut med mitt ex; allt kändes helt plötsligt så stort! Och jag måste nog säga att det hänger kvar, och inte på ett dåligt sätt!

Gud vad roligt att du ska flytta ner igen!! Har du fått nys om ngt nytt jobb?

Ses imorn!!

Kram

Lilla J sa...

PS. Ses i övermorn skulle det förstås vara DS.

Pipperoni sa...

Haren - Ja, men jag kommer och hälsar på. Och du får komma och hälsa på mig härnere också. Kram.

Ankan - Ja, det är ganska häftigt faktiskt hur sinnena skärps. Skönt att höra att även ditt färgseende kommit tillbaka. Kram.

Björn - Nej, jag försöker att inte ha för höga förväntningar. Ser det mest som en kul grej och ett kliv framåt. Trevlig midsommar till dig med. Jag är i Stockholm v.26 och 27 om du känner för en fika.

Kantarellkisse - Precis det ska jag göra! :)

Lilla J - Hej systerdotter (det låter så knasigt...)! Det låter bra att känslan av att känna allting starkare kan vara permanent, för det är ganska häftigt, även om det kan vara jobbigt också när det är sorg och saknad det handlar om. Men en vän till mig sade en gång att hon hellre har djupa toppar och dalar än att ligga ungefär på samma nivå hela tiden, och jag måste nog hålla med. Vi ses på midsommar. Kram.

skräppan sa...

Jag blir så glad ända in i mitt innersta när jag hör att du äntligen får uppleva att livet även är härligt. Att gå igenom en stor sorg gör nog att man förändras även i sin syn på livets glädjeämnen. Dom små stunderna av lycka kan bli väldigt intensiva samtidigt som dom små bekymren blir ganska ointressanta. Jag tror att livet har mycket lycka i beredskap åt dig framöver även om lyckan kanske kommer att se annorlunda ut än vad din fantasi kan tänka ut. Att du ska flytta ner till Göteborg är något som ger mig lyckokänslor. Jag ser verkligen fram emot att kunna få umgås mer. Kram

smul sa...

Min syster sa vid ett tillfälle när jag var ledsen att det finns "mellankillar" De man träffar mellan kärlekarna och har roligt med som man får i gång känslorna med, tills man verkligen är redo för något nytt som är mer på riktigt. Man måste ju liksom kvalitetssäkra sig. kanske...

Anonym sa...

Det känns på något sätt att du mår bättre, att du är gladare... än när jag började läsa det du skriver.

Det tycker jag är bra - och det gör faktiskt mig lite gladare också!
Det känns hoppfullt på något sätt.

/Feuerbach

Anonym sa...

Gud så roligt med din date Pipperoni! Jag har också haft en och har tänkt hela dagen idag på "hångla". Sannerligen en ny känsla och tanke. Häftigt! Men jag deppar inte ihop om det inte blir något. Bara stolt att jag vågade träffas och att det var KUL. Allt gott till dig, kram! Lotta

Soledude sa...

Jag gläds med dig och önskar dig fler såna dagar! :o)

Sus sa...

Håller på och jobbar ihjäl mig (om jag inte klarar att bromsa i tid), därför har inte skrivit på ett tag. Men nu: SEMESTER. Kan det vara svenskans vackraste ord? Snudd på i alla fall! Vi ses ju i morgon men dina senaste texter får mig att tänka många tankar. Det där med att söka en partner på nätet t ex. Visserligen har alla människor en själ men det tycks mig som om somliga har dränkt sin i skit!!! Och det kan man dölja i texter på nätet men frågan är om texterna blir särskilt intressanta då. Man upplever väl dem som ointressanta, att ingenting ger genklang i ens eget inre. "Djup ropar till djup", står det i en psalm och jag tror att det är sant. Det som har verkligt djup för att det bottnar i den egna personligheten ger också genklang när andra läser eller lyssnar till det. Om du läser vad andra skriver på en dejtingsajt och det inte ger genklang i ditt eget inre djup är nog den personen inte något att ha - eller så behöver han i alla fall bevisa det bättre!
Sedan tror jag också att det är bättre att först sikta på intellektuell attraktion, vilken sedan - när man minst anar det - kan ge upphov till sexuell attraktion. Om man engagerrar sig djupt i det som intresserar en kanman möta en like. Men om man söker med ljus och lykta efter någon som tänder gnistan riskerar man att aldrig fiinna honom.
Varför fann R och jag varandra? Det började med ett gemensamt engagemang i något som intresserade oss båda. Det berodde inte på att jag jobbade för att hitta någon ny efter mina fasansfulla erfarenheter med L utan det började med sympati och vänskap. Sedan växte det. Och nu är det 20 år! NÅD skulle jag kalla det. Ställ förväntans dörr på glänt så kliver vilken dag som helst UNDRET in och säger Hallå! Det finns så mycket LIV i livet!
Sus

Pipperoni sa...

Tingeling - Ja, jag är riktigt sugen på att planera och fixa nu. Kram tillbaka.

Skräppan - Ja, det känns bra att ha bestämt sig för att flytta tillbaka och jag ser också fram emot att umgås mer. Jag tror också att det kommer att finnas lycka för mig i framtiden, sen hur den kommer att se ut, det får framtiden utvisa. :) Kram.

Smul - Ja, det är väl ganska stor sannolikhet att det blir några "mellankillar". Jag hade en mellankille mellan mitt förra långa förhållande och det med D. Men det är inte säkert. Jag vet ju bättre vad jag söker nu och orkar nog inte ödsla för mycket tid på mellankillar. Men lite uppskattning är förstås alltid trevligt.

Feuerbach - Ja. Så är det. Ett tag kändes allt bara hopplöst och meningslöst. Men nu har jag hopp om livet igen. Jag hoppas att du också mår bättre snart. Kram.

Lotta - Roligt att höra att du också varit på dejt. Kram.

Soledude - Tack. :)

Sus - Det låter inte bra att jobba så mycket, även om du tycker om ditt jobb. Jag ser fram emot att hinna umgås lite ordentligt på semestern. Och du har säkert rätt i att det är bäst att satsa på intellektuell attraktion i första steget. Den andra kan faktiskt dyka upp när man minst anar det. Jag hoppas på lite under snart. :)Kram.