lördag 3 januari 2009

2008 i snabbrepris

Nu är det ett par dagar in i 2009. Ett år har gått och bloggen fyller två år. Jag gör som Ankan och reflekterar över året som gått med hjälp av samma frågor som förra året.

1. Gjorde du något i år som du aldrig gjort förut? Sprang Göteborgsvarvet. Blev mobo (=mosterbo - min systerdotter flyttade in hos mig och påminde mig om hur mycket roligare det är att inte bo själv).

2. Höll du några av dina nyårslöften? Har faktiskt inget minne av att jag avgav några löften 2007... Kanske hade jag nog med besvikelser 2007 och ville slippa fler under 2008...?

3. Dog någon som stod dig nära? Nej, men min syster Skräppan har blivit sämre och sämre och har nog inte långt kvar.

4. Är det något du saknar år 2008 som du vill ha år 2009? Någon att dela glädje och sorg med. Någon att skämma bort. Någon att prata med innan jag somnar...

5. Vilket datum från år 2008 kommer du alltid att minnas? Helt ärligt var 2008 ett ganska intetsägande år och det finns inga datum som direkt etsat sig fast i minnet.

6. Vad var din största framgång 2008? Att jag äntligen lyckades få ändan ur vagnen och fick nytt jobb.

7. Största misstaget? Jag säger som Elbert Hubbard: "There is no failure except in no longer trying." Och jag försökte verkligen, in i det längsta. Kanske kunde jag försökt ännu mer, men jag tror faktiskt inte det, så nu har jag givit upp. Om det är det största misstaget, återstår att se. Men, it takes two to tango.

8. Har du varit sjuk eller skadat dig? Ja, jag trodde att min extrema trötthet var en effekt av allt som hände under 2007, men det visade sig att jag hade hypotyreos, en underfungerande sköldkörtel.

9. Bästa köpet? Min nya kamera, en Nikon D40.

10. Vad spenderade du mest pengar på? På kurser som jag gick med Elsa (klickerkurs, allmänlydnadskurs, introduktion till rallylydnad, vardagslydnadskurs, introduktion till viltspår, agilitykurs) och på en krånglande bil.

11. Gjorde någonting dig riktigt glad? Elsa.

12. Vilka sånger kommer alltid att påminna dig om år 2008? Jason Mraz - Life is wonderful och Bo Kaspers Orkester - Det blir bättre sen.

13. Vad önskar du att du gjort mer? Skrattat.

14. Vad önskar du att du gjort mindre? Sovit och gråtit.

15. Hur tillbringade du julen? Hemma hos syster Skräppan med hennes familj, mamma och pappa och syster C med familj. Skräppan kunde inte njuta av julmaten, men orkade i alla fall ligga i soffan och vara med under hela julklappsutdelningen och det var en mysig jul.

16. Hur många one night stands? Ett. Han var söt, men det kändes totalt meningslöst och bekräftade bara att one night stands inte är min grej...

17. Favoritprogram på TV? Halv åtta hos mig...?

18. Bästa boken du läste i år? Flyga Drake av Khaled Hosseini.

19. Största musikaliska upptäckten? Jason Mraz, Jack Johnson och The Submarines (hm, måste ha ett uppdämt behov av glad och lycklig måbra-pop...).

20. Något du önskade dig och fick? Nytt jobb.

21. Något du önskade dig men inte fick? Någon att somna bredvid och vakna upp tillsammans med. Barn.

22. Årets bästa film? Har sett alldeles för lite filmer 2008. Mamma mia för att den gjorde mig på bra humör eller kanske Flyga Drake, även om jag misstänker att mitt positiva intryck av den filmen mest har att göra med att jag såg den med en man som för första (och enda) gången efter att det tog slut med D fick det att pirra lite i kroppen.

23. Finns det någonting som skulle gjort ditt år ännu bättre? Mer engagemang, när det gäller det mesta. 2008 var ett ganska intetsägande och lite för likgiltigt år.

24. Hur skulle du beskriva din stil år 2008? Trött och till en början lite likgiltig, men sedan vid ganska gott mod.

25. De bästa nya människorna du träffade? Singeltjejerna: Å, som följde med till Grebbestad trots att vi bara setts två gånger innan och S, som alltid är så fantastiskt positiv och bjuder på sig själv.

4 kommentarer:

Soledude sa...

Längesen jag skrev nån kommentar här nu, men här bryter jag tystnaden! ;-)

På punkt 23 vill jag bara påpeka att du faktiskt har haft ett bra, händelse- och frmgångsrikt år.
Ta bara exempel som att du har bott in dig i hemtrakterna igen, skaffat nytt jobb och dessutom flyttat blicken från det, (eller kanske mer den), som är din dåtid.

Ditt liv fortskrider kanske inte med himlastormande steg, men framåt går det allt.

Denna gången blev det en tanke skickad i ord. :o)

Kram

Nat sa...

Jag tänker att du har haft ett fantastiskt bra år.

Vi har köpt samma kamera :) Hur går det för dig med den? Jag är inte helt sams med min, men så är jag ju helt värdelös på att läsa bruksanvisningar också.

Hoppas du får ett riktigt bra 2009.

Stor kram till dig och Elsa

Nollan sa...

Utifrån listan tycker jag att du verkar gjort en hel del bra under det gångna året. Att byta jobb tex, är ingen liten sak.

Sedan önskar jag dig ett riktigt bra 2009!

Anonym sa...

Hej fröken, hämtar inspiration från dig och kopierar... :)

Ha en bra kväll!!