onsdag 2 januari 2008

2007 i snabbrepris

Inget år utan listor... (tipstack till Ankan).

1. Gjorde du något i år som du aldrig gjort förut? Gick igenom en djup sorg, skaffade hund, började blogga.

2. Höll du några av dina nyårslöften? Ja, att bli bättre på att tala om vad jag vill, även om jag har en bit kvar... Och det jag inte skrev om - nämligen att livet inte "bara" skulle gå vidare i gamla hjulspår ett år till, utan att jag skulle prata med D om mina drömmar för framtiden...

3. Dog någon som stod dig nära? Nej, ingen dog, men min bästa vän och den jag trodde att jag skulle bilda familj med och bli gammal tillsammans med försvann ur mitt liv, vilket var en nog så stor förlust och djup sorg...

4. Är det något du saknar år 2007 som du vill ha år 2008? Någon att dela vardagen med.

5. Vilket datum från år 2007 kommer du alltid att minnas? Precis som Ankan så försöker jag att undvika att fira tråkigheter, men den 23 januari när D tackade ja till lägenheten är svår att glömma, och nyårsafton då vi inte firade vår 5-årsdag...

6. Vad var din största framgång 2007? Att jag, trots att jag inte förstår och förmodligen aldrig kommer att göra det och trots att det fortfarande gör ont, på något sätt har lyckats förlåta och undgå att bli bitter.

7. Största misstaget? Jag vet faktiskt inte... kanske i så fall att jag inte älskade ännu mer när jag hade chansen...

8. Har du varit sjuk eller skadat dig? Bortsett från en lätt förkylning har jag inte varit sjuk så att det har märkts. Däremot har jag haft ondare än någonsin tidigare.

9. Bästa köpet? Utan tvekan - Elsa.

10. Vad spenderade du mest pengar på? Lägenheten (näst bästa köpet).

11. Gjorde någonting dig riktigt glad? Elsa. :) Och att syster Skräppan som fått cancer ändå tycks ha en god prognos.

12. Vilka sånger kommer alltid att påminna dig om år 2007? Coldplay - Warning Sign, Ainbusk - Vill bara vara, Colin Hay - I just don't think I'll ever get over you, The Cardigans - No sleep, Rosie Thomas - Farewell, K's Choice - Another Year.

13. Vad önskar du att du gjort mer? Jag vet faktiskt inte vad jag skulle kunna ha gjort mer... Lyssnat ännu mer på mig själv kanske. Varit bättre på att säga ifrån.

14. Vad önskar du att du gjort mindre? Brytt mig mindre om vad andra tycker och tänker och lyssnat mer på mig själv...

15 Hur tillbringade du julen? Med mina föräldrar och en av mina systrar med familj. Jag saknade D, hans mamma och syster, men det kändes bra att fira med min familj. Föräldrarna börjar bli gamla och jag är tacksam för de jular jag får ha dem kvar.

16. Hur många one night stands? Ööh, inga. Det är nog helt enkelt inte min grej...

17. Favoritprogram på TV? Jag har sett ännu mindre än vanligt på TV i år... Tror inte att jag har följt någonting faktiskt.

18. Bästa boken du läste i år? "Nu vill jag sjunga dig milda sånger" av Linda Olsson. Den fångade årets stämning - melankolisk och sorgsen men ändå finstämd, vacker och hoppfull.

19. Största musikaliska upptäckten? Shawn Colvin och Rosie Thomas.

20. Något du önskade dig och fick? Förändring.

21. Något du önskade dig men inte fick? Trygghet. Kärlek. Barn.

22. Årets bästa film? Pan's labyrint.

23. Finns det någonting som skulle gjort ditt år ännu bättre? Att D verkligen hade kunnat stå för det han skrev till mig i somras...

24. Hur skulle du beskriva din stil år 2007? Ynklig, svag och sorglig. Bäh.

25. De bästa nya människorna du träffade? Mina nya bloggvänner - Lars (vart tog du vägen?), Danne (min första supporter), Tingeling och Lilla Sparven (som var ett stort stöd i ett tidigt stadium), Soledude (en filosofisk man med många kloka tankar), Björn och Haikuharen (som har blivit vänner IRL), Ankan och Listiga Lotta (som fortfarande hänger kvar), Inte för Intet (en själsfrände och förebild) och många många fler...

9 kommentarer:

Ankan sa...

Kvällskram!

Soledude sa...

Stabil, stark, och med båda fötterna på jorden? ;-)

Anonym sa...

Tack sötis! Klart jag hänger kvar, måste ju se så att allt blir bra till slut! ;) Kram på dig!

frida fröberg sa...

hej Pipperoni! Hoppas ditt nyår var fint och även denna helg!
Jag belv ju tvungen att stänga ner bloggen pga att jag lyckades outa mig. Just nu har jag stort behov av att skriva igen, ska fundera på om jag kan börja under nytt namn...
Du ringde häromdagen, men jag var inte hemma. Kanske kan vi pratas vid imorrn, eller ngn kväll i veckan?
Kram

smul sa...

Jag hoppas och tror att du får ett bra år.

Nat sa...

Åh, tack så mycket för ditt sätt att se på mig.
Du ligger mig varmt om hjärtat också.

Stor kram

frida fröberg sa...

Hoppas du har en bra helg! Tänker på dig. Nu har min blogg öppnat igen, det funkar igen!
Kram

Anonym sa...

Pipperoni var är du?

Pipperoni sa...

Ankan - Kram.

Soledude - Precis!

Lotta - Det låter bra. :)

Haren - Skönt att din blogg är tillbaka igen. Kram.

Smul - Detsamma.

Nat - Stor kram tillbaka.

Sofia - Hm, ja, ibland är det svårt att skriva...