onsdag 23 januari 2008

Att älska är ett verb

Den 23 januari. Det är idag precis ett år sedan D tackade ja till lägenheten. Ett år sedan det kändes som om hela min värld rasade. Ett år sedan den man jag älskade, den man jag ville tillbringa både gårdagen, dagen och morgondagen med, bestämde sig för att lämna mig. För ett år sedan skrev jag till honom:

"...
Jag blir sorgsen för att jag vet att det vi har är bra. Jag vet att det är få förunnat att hitta någon som man är attraherad av både intellektuellt och sexuellt, fortfarande efter fyra år. Någon som man kan prata med om allt. Någon som kan vara ens bästa vän. Någon som man trots att man känner till hans svagheter kan tänka sig att bli gammal tillsammans med. Någon som man kan skratta tillsammans med, någon som man tycker om att bara vara hemma och inte göra så mycket med. Någon som man kan vara ett "vi" tillsammans med, utan att förlora sitt "jag". Någon som man knappt kan titta på eller tänka på utan att le.

Min lärare på skrivarkursen säger att det känns i magen när det man skriver är bra. På samma sätt tror jag att det känns i magen när ett förhållande är bra. Det kändes så med en gång jag träffade dig. Det kändes rätt. Men kanske kan jag inte lita på min mage...

Vad är det värsta som kan hända? Att jag blir gravid, att vi får barn och att du faktiskt kommer på att du inte vill ha barn? Innerst inne så tror jag inte att det skulle bli så, jag tror att du skulle bli en bra pappa och jag tror att du skulle tycka om det. "Ingenting kommer någonsin att bli prövat om man först måste övervinna alla tänkbara invändningar." (Samuel Johnson)

Jag älskar dig och jag vill inte ge upp. Men jag kan inte kämpa för oss båda."


Jag älskar dig och jag vill inte ge upp. Du fick mig alltid att må bättre, att må bra, att vara lycklig, att känna mig trygg och nöjd. Varje dag. Därför är det så svårt att ge upp. Men jag tror att jag har kommit till en punkt när jag för min egen skull snart måste. Jag måste ge upp hoppet, släppa taget, förlåta och gå vidare. Jag vet inte hur, men jag måste i alla fall försöka.

Haikuharen skriver idag att det är dags att sluta med det förlamande offertänkandet, att det är dags att sluta att tycka synd om sig själv. Hon skriver att vissa saker kan vi inte styra över, men ganska mycket, och "ingen utom jag har ansvar för mitt liv" .

Det var inte så länge sedan D sade att han fortfarande älskar mig. Han skrev det i somras, han sade det för ett par månader sedan. Men det är bara ord. Kärleken är vad kärleken gör. Att älska är ett verb.

"Stop talking about love. Every asshole in the world says he loves somebody. It means nothing. What you feel only matters to you. It's what you do to the people you say you love that's what matters. That's the only thing that counts." (ur filmen The Last Kiss)


Jag måste våga släppa taget. Jag måste våga hoppas på att någonstans finna någon som verkligen vågar älska mig på riktigt, som vågar chansa på mig, som vågar ta risker tillsammans med mig. Någon som jag kan hålla i handen och säga "jag vet att du är rädd, det är jag också, men nu hoppar vi!".

"Don't brood. Get on with living and loving. You don't have forever." (Leo Buscaglia)

11 kommentarer:

Ankan sa...

Åh, vad fint och sorgligt du skriver. Älska är ett verb som kräver action, annars blir det passivt och i passivum så låter man sig älskas. Utan någon prestation.
Släppa taget, ge upp hoppet ja hur gör man? Själv ältar jag, bearbetar och påminner mig själv om alla gånger som jag hört samma saker (t.ex att jag är älskad) - utan att orden följts av någon aktiv, konstruktiv handling. Tack för inlägget, jag ska läsa om det i morgon när jag är piggare. Det gav mig många tankar märker jag. Kram

Tingeling sa...

Ja, du skriver fint. Så mycket sorg och trötthet i din text. Men ändå en styrka, en insikt om att det kommer en Annan Dag, en dag med en annan, som precis som du skriver, verkligen vågar älska dig på riktigt, som vågar chansa på dig, som vågar ta risker tillsammans med dig. Någon som du kan hålla i handen och säga "jag vet att du är rädd, det är jag också, men nu hoppar vi!".

Många kramar och hopp om ett bättre år 2008.

Fit-Eva sa...

Hej vännen!
Jag finns här och försöker visa vad jag känner för dig.
Jag blir ledsen över att D inte kan se vem du är och vad han går miste om.
Men nu är det som du skriver dags för dig att släppa taget, låt inte 2008 bli ett år där du fortfarande hoppas att det ska bli ni.
Han kommer för alltid vara någon som finns i ditt hjärta och som format den du är idag och någon dag kommer du vara honom tacksam (tror nog att du är det redan nu). Han fick dig att uppleva riktig kärlek och det gör det lättare för dig att hitta den igen och veta när det känns rätt.

Du har en fin liten solstråle i ditt liv (Elsa) som kommer att hjälpa dig på vägen. Hennes kärlek är så vacker och villkorslös, hon kommer att ge dig mycket och vara ditt ljus när det känns mörkt.

Och så har du alla dina vänner, IRL och från bloggen OCH din familj. Vi ser dig och uppskattar dig för den du är, glöm inte det.

Abrazos,
/E

Bossarun sa...

Hej hjärtat,

Den lilla elaka vet vad hon skriver...*ler*

Om man säger att man älskar någon och denna någon tvivlar på dessa ord, borde man inte agera mer konstruktivt då om inte annat för rädslan att annars förlora den man älskar. Man kan inte äta kakan och ha den kvar. (Jag tänker på D ord)
Om man sedan vänder på det hela och är den som agerar men tvivlaren fortsätter att tvivla ... är det då tvivlarens kärlek man vill ha tillbaka. (Jag tänker på ditt agerande)
Till sist, lilla hjärtat, du har verkligen lagt ner hela din själ i att försöka förstå, du har sörjt länge nog nu. Släpp nu taget, börja andas frisk luft.

Många många kramar

frida fröberg sa...

Jag tror också på handlingens kraft. Känslan att älska räcker inte, man måste anstränga sig att nå objektet för sin kärlek.
Kanske är det dags att orientera dig mot ett annat liv nu. Gissningsvis får du en magkänsla för när det är dags.

smul sa...

Med risk för att låta elak så tycker jag att det är elakt att säga till någon som faktiskt vill vara tillsammans med en att man älskar den personen fortfarande. Det uppmuntrar ju liksom även om det inte är meningen att det ska vara en uppmuntran. Jag har varit med om det och jag vet att jag hängde kvar vid hans ord om att han älskade mig fortfarande men itne kunde vara tillsammans med mig för det kändes som att jag bara behövde bevisa något eller ändra något eller.. ja och så höll jag mig kvar och kunde inte släppa honom helt.

Det är säkert inte samma situation för dig men jag kom att tänka på det.

Du skriver fint du, Din blogg är som en bok. Som kunde hetat "året efter D" eller så...

Pipperoni sa...

Ankan - Ja, hur gör man? Det är mycket här i livet som är lättare sagt än gjort... Kram.

Tingeling - Ja, jag hoppas det i alla fall. Jag önskar det. Och jag försöker att intala mig att det kommer att bli så, även om det är svårt. Vad vet jag...

Den lilla elaka - Jag önskar att jag kunde, jag önskar att jag visste hur, men det är så svårt. Tack för att du finns. Kram.

Bossaneto - Det låter så enkelt. Jag önskar att det var det. Kram.

Haren - Magkänslan, var är den?

Smul - Det är nog likadant för mig... Tack för att du tycker att jag skriver fint. Det betyder mycket att höra. Kram.

Anonym sa...

Jag lånade några av dina tankvärda citat, jag hoppas att det är ok. Du skriver så så ofta så trösterikt och meningsfullt, Pipperoni.

Peter Midas sa...

Denna dikt skrev jag till Fröken G apropå öken!

Vatten

Jag vandrade i öknen
och alla dagar var lika
lika varandra och lika mig
Marken var fruktlös och kall om natten
brännande om fötterna på dagen
och tid kom och tid gick
Solen brände mitt hår
Ingen horisont syntes i sanden
bara den ändlösa torkan
utan växt, utan kraft

Och dagarna och nätterna kom och vände
ut och in på min själ
och torkan smög sig uppför mina vader
till hjärtats innersta röst som kvävts i ett skrik.
En oas hägrade i fantasins land men var tydlig.
Plötsligt var den där framför mig
med skugga, frukter och blommor
och jag tog den till mig i mina öpnna armar.
Jag lät mig omslutas av ringningen i mina öron
tills min själ gick upp i din.
För sent insåg jag att källan var förgiftad av rädsla
att blommorna kvävdes, att frukterna var sura.
Jag letar ännu efter en ådra som har friskt källvatten
Finns den i din oas? Måste jag ge upp?

Pipperoni sa...

Cinks - Helt okej, de är ju inte mina och citat är till för att delas. :) Tack och kram.

Peter Midas - En vacker men sorglig dikt. Den skulle kunna vara skriven av mig till D. Förgiftad av rädsla... Jag tror att ådran med friskt vatten finns där, men jag kommer inte att få dricka ur den. Jag försöker att inte vara misunnsam och svartsjuk utan hoppas för hans skull att han låter någon annan göra det så småningom. Kram.

Peter Midas sa...

Det är tungt, mycket tungt.

Kram, Peter