torsdag 17 januari 2008

Spark i baken

Jag är trött på ord. Trött på prat.
Trött på tankar som snurrar. Runt, runt, runt.
Runt i en cirkel. Står still. Tillbaka på ruta ett.
Det är som det är.
Jag väntar. Bidar min tid. I väntan på vad?
Ingenting händer.

Jag är trött på mig själv.
Uppryckning.
Dags att handla.
Dags att göra.
Sticka ut huvudet.
Krypa fram ur idet.
Chansa. Ta en risk.

Så här är en spark i baken till mig själv, i form av några Leo Buscaglia-citat:

"When we cling to pain we end up punishing ourselves."

"Worry never robs tomorrow of its sorrow, it only saps today of its joy."

"Don't brood. Get on with living and loving. You don't have forever."

"Death is a challenge. It tells us not to waste time... It tells us to tell each other right now that we love each other."

"Risks must be taken, because the greatest hazard in life is to risk nothing."

"The person who risks nothing, does nothing, has nothing, is nothing, and becomes nothing. He may avoid suffering and sorrow, but he simply cannot learn and feel and change and grow and love and live."

"Love is life. And if you miss love, you miss life."

3 kommentarer:

resan mot ljuset sa...

Väntar med spänning på vad som komma skall. Det ligger i luften, nå't är på gång, vi är laddade, vi är klara - ja hoppsan ledin dök upp i huvudet. Allvarligt - någon förändring verkar redo att titta ut från sitt skrymsle. Känner själv ett litet embryo men jag har inte sörjt klart min förlust än. Men du har gått några varv, vet jag efter att ha läst din blogg ett tag. kram och break a leg på färden!

Fit-Eva sa...

Hej vännen!

Kolla min kommentar till ditt inlägg den 22/5-07...

Tog ett tag för mig att hitta det, men envis som jag är...

Abrazos,
/E

"Men man MÅSTE ta risker, därför att den största risken i livet är att inte riskera någonting. Den som inte riskerar någonting, gör inte någonting, har inte någonting, är inte någonting och blir inte någonting. Han kanske undviker lidande och sorg, men han kan helt enkelt inte lära sig och känna och förändras och utvecklas och älska och leva. Han är en slav, fastkedjad i sin känsla av trygghet. Han har förverkat sin frihet. Bara den människa som RISKERAR är verkligen fri."

Leo Buscaglia

frida fröberg sa...

det näst sista citatet tycker jag är så bra. ja, som den Lilla Elaka upprepar också. Ja, livet är sannerligen inte lätt, men spännande är det. Lite för spännande för min smak. Fast jag har aldrig gillat skräckfilmer, eller otäcka eller olyckliga eller sorgliga sådana. jag gillar de filmer som är lugna och slutar lyckligt. så det så.