fredag 18 januari 2008

Lite oroad...


Har varit på after work. Ligger nu sked i soffan med en mjuk och varm hundkropp och är glad att jag kom hem innan ovädret började. Regnet smattrar mot rutan och vinden börjar tillta i styrka. Lördag imorgon, så skönt...

Men, veterinärer, hundpsykologer, uppfödare, hundägare och allla andra... tips och teorier mottages nu tacksamt. Elsa vill inte gå ut... och det är inte alls likt henne.

I tisdags kväll var vi ute en sväng i mörker, regn och rusk och jag märkte då att hon var lite olustig till mods och blev lite rädd för bilarna som skvätte och lyste upp den våta vägbanan. När vi sedan skulle gå på vår vanliga förmiddagsrunda i skogen i onsdags vägrade hon helt sonika att gå. Hon stretade verkligen emot, lade sig platt på marken och försökte gömma sig längs med häckar och buskage. Hon helt enkelt blåvägrade att gå framåt.

Idag är tredje dagen hon beter sig på samma sätt. Hon vill knappt gå ner för trappan i lägenheten och det är stört omöjligt att få med henne utanför trädgården. Det är inte likt henne alls. Även om hon inte är särskilt förtjust i regn så brukar hon komma igång efter en stund även om det regnar. Men nu vill hon inte gå ut även om det är fint väder...

Vad kan det bero på? Hon verkar som vanligt i övrigt, busar inne, äter som hon ska, jagar katten och gör det hon ska i trädgården. Möjigtvis att hon sover lite mer än vanligt. Jag funderade på om hon kanske var förkyld, men hon har ingen feber och jag märker inget på henne i övrigt... Hon har börjat fälla mer än vanligt, men det är allt.

What may be the problem...?

6 kommentarer:

frida fröberg sa...

Lilla Elsa, det låter inte bra. Du kanske ska ringa en veterinär? Kanske han hundar också få tex urinvägsinfektioner och liknande, och tycka kylan är jobbig? Jag vet inte, men kanske ska du ändå ringa motsvarande sjukvårdsuppplysningen för djur? Om det finns?
Kram

frida fröberg sa...

förresten, slog det mig: Tänk om Elsa kan känna av ovädret, att det är en slags kunskap om risk för storm? Kan det vara möjligt?

frida fröberg sa...

förresten, slog det mig: Tänk om Elsa kan känna av ovädret, att det är en slags kunskap om risk för storm? Kan det vara möjligt?

Anonym sa...

Kanske tycker hon att det är obehagligt med blåsten? Det är ju hennes första "vinter" med rusk och storm.. Molly är lite så också, henne måste jag bära ut om vi ska komma ut överhuvudtaget. Men jag tycker nog i alla fall att du ska ringa veterinären, bara för att få bekräftat att det inte är något annat. Förkylning låter ju möjligt, är hon varm om nosen? Kram på er!

Anonym sa...

Har hon löpt ännu? Även tikar har humörsvängningar har jag märkt. Min gamla tik kan bli heldeppig ibland och bara ligga still och knappt möta min blick när jag kommer in i rummet, än mindre vifta på svansen. Det brukar gå över på några dagar men jag blir alltid lika orolig och tror hon är sjuk. Men som sagt, kolla med veterinären om det fortsätter.

/A

Anonym sa...

Min tanke var också typ pubertet eller löp. Hoppas hon är bättre det lilla livet!