onsdag 17 oktober 2007

Erase and rewind

Jag vandrar sakta framåt i mörkret på smala lövtäckta gator. Elsa trippar oroligt framför mig, med öronen bakåtstrukna och svansen mellan benen. Då och då vänder hon på huvudet och kastar en hastig blick åt mitt håll. Hon blir alltid orolig när jag gråter.

Det är tätt mellan Örgrytes vackra villor. Stora vitkalkade hus tornar upp sig bredvid röd- eller gulmålade trävillor och myslampor sänder ut ett varmt ljus från vart och vartannat fönster. Det står två bilar på varje garageuppfart. Genom ett fönster ser jag en pojke spela piano. Hans mamma står bredvid och lyssnar. Tonerna hörs svagt ut till gatan, han spelar bra. I nästa villa vaggar en pappa ett oroligt spädbarn i famnen och genom gatans största fönster ser jag ett par i min egen ålder tända stearinljusen och sätta sig ner till ett dukat bord.

Jag är glad över min nya lägenhet och jag trivs i området. Det är skönt att ha kommit närmare familj och vänner. Men när jag lägger mig på min sida i dubbelsängen på kvällen önskar att jag inte kände mig så ensam. När jag vaknar på lördagmorgonen och hela helgen sträcker ut sig framför mig så önskar jag att livet inte kändes så tomt.

Jag önskar att jag kunde säga att jag var lycklig. Jag önskar att jag kunde säga att jag inte saknar honom. Att jag bara saknar någon. Saknar närhet. Jag önskar att jag kunde säga att jag inte älskar honom längre. Att jag förtjänar bättre. Det vet jag ju innerst inne att jag gör. Men jag kan inte. Jag älskar honom fortfarande. Jag önskar verkligen att jag inte gjorde det. För hur kan jag älska någon som har svikit mig så? Hur kan jag älska någon som gjort mig så illa? Han förtjänar det inte.

Jag försöker förstå vad jag har gjort för fel, i det här livet eller tidigare, varför det blev så här, varför min kärlek inte räckte. Jag mässar för mig själv varför, varför, varför, trots att jag vet att det inte tjänar någonting till. Det finns inga svar. Det går inte att vrida klockan tillbaka. Jag har tidigare skrivit att jag inte skulle vilja det även om jag kunde. Jag ljög. Nu vill jag det. Erase and rewind. Jag önskar att jag kunde få känna hans armar runt mig igen, så som de kändes innan allt det här hände. Jag önskar att jag kunde få honom att ta bort det onda bara genom att finnas där och hålla om mig, så som han brukade när jag var ledsen.

Mitt förnuft säger mig en massa andra saker än mina känslor. Men i det här ögonblicket har jag glömt allt jag har lärt mig. Jag vet bara hur jag känner just nu. Jag såg en film i helgen där Jude Law i slutrepliken säger till sin fru: "I'd rather fight with you than make love to anyone else." Det får bli min slutreplik för ikväll också.

7 kommentarer:

Anonym sa...

NÅn stns lilla syster är det väl så i livet att vi är ensamma. Man kan vara ännu ensammare i en dålig tvåsamhet än i att vara själv. Att fråga varför kan man göra men jag känner kontigt nog inte behov av det just nu fast livet är så oändligt svårt. Det känns som om varför är ointressant. Jag känner mest ett behov av att hitta ett meningsfullt nu mitt i allt kaos och oro. För mig består detta meningsfulla nu av att försöka våga tro att Gud finns där, längst ner i botten av vår djupaste förtvivlan och ensamhet och säger. "Du är mitt barn, fall du jag fångar dig, jag är här, var inte rädd" Jag tror det är vad jag vill ge dig min älskade syster just ikväll. Vissheten om att han ser även din ensamhet och sorg och finns där för dig. Kram från Skräppan

Fit-Eva sa...

Nu sträcker du ut din hand.
Jag hoppas att han lyssnar och agerar, annars är han dum.
Min dröm kanske var sann?
Tänker på dig.
Abrazos,
/E

Anonym sa...

Usch så jobbigt du har det! Jag vill inte ha exet tillbaka men skriver under på den där tvåsamheten. Att se par och familjer suger när man sitter där ensam. Hoppas det ljusnar för dig snart. Kram!

Anonym sa...

Ja det är en sorg att gå runt och se alla par. För det är ju bara dem man ser.
En sådan underbar - men sorglig - slutreplik. Kram Ankan

Anonym sa...

Pipperoni, jag känner så fruktansvärt väl igen mig i det du skriver. Men glöm inte: det är inget fel på dig, det är inget fel på din kärlek. Det är han som har svikit och burit sig åt. Lägg inte inuti dig själv!!!Syster (D)yster

Pipperoni sa...

Skräppan - Ta en dag i taget och försöka hitta ett meningsfullt nu är nog det bästa vi båda kan göra. Kram.

Den lilla elaka - Jag tror inte det dessvärre. Jag har slutat att tro på sanndrömmar. Jag blir bara besviken. Kram.

Lotta - Detsamma. Kram.

Ankan - Ja, det är bara dem man ser och det suger. Kram.

Syster (D)yster - Du har så rätt, men ändå kan man inte låta bli att tänka så ibland. Kram.

frida fröberg sa...

Kära Pipperoni,
Tufft.
Samtidigt som det vore så skönt att sudda ut och glömma, inte känna, så är det nog ändå så att om man börjar kontrollera sina känslor så missar man största delen av livet. Om man försöker skapa distans, undviker och distraherar sig från vissa känslor måste man oundvikligen distansera sig från ALLA känslor och tankar, eftersom vi inte vet vilken känska eller tanke som ska poppa upp i nästa nu. Då tappar man kontakten även me de lyckliga stunderna, glädje och det positiva. Fast det är förbannat jobbigt när det gör ont. Kram