fredag 7 september 2007

Trött och sliten

Jag känner mig fortfarande trött och sliten. Jag skulle gärna, som min syster så vackert sade, smyga in genom porten till Sunnanäng och sova med huvudet i mors knä. Men jag kan inte det just nu, jag måste koncentrera mig på det praktiska. Jag hoppas att jag får vila lite och bara ha det trevligt när jag väl har landat i min nya lägenhet. Just nu är det för mycket som snurrar i mitt huvud, för mycket som måste ordnas, för mycket som måste kommas ihåg.

De senaste månaderna har jag knappt tränat alls. Jag lufsar i skogen med Elsa, det är allt. Jag inser återigen hur mycket träningen betyder för mitt välbefinnande och jag inser att jag snart måste försöka prioritera den igen. När jag inte tränar känner jag mig ofräsch. Jag känner mig olustig och oattraktiv. Jag vet att det bara är en känsla, men känslan är oerhört påtaglig, även om det inte syns på utsidan.

När jag gick förbi utanför PUB med Elsa häromdagen passerade vi en man som hejdade sig mitt i steget. Jag trodde att han som så många andra skulle säga något om Elsa, men han vände sig mot mig och sade "jag måste bara säga att jag tycker att du är otroligt vacker." Sedan hastade han vidare, innan jag ens hann reagera. Jag blev både överraskad och glad, för jag kände mig allt annat än vacker. Tänk vad mycket mer praktiskt det vore om det syntes på utsidan hur vi kände oss inuti. För ett par månader sedan skulle jag behövt en lysande röd etikett i pannan som det stod "Fragile" på. Ömtålig. Handskas varsamt med denna människa. Men, så funkar det förstås inte. Så det är väl inte underligt att det blir missförstånd och krockar ibland.

Och här skulle jag kunna göra en lång utläggning som knyter an till hur vi tänker om andra och hänvisa till Kay Pollacks tankar om möten med andra människor, men jag är för trött... ;)

7 kommentarer:

Anonym sa...

Hej!
Jag förstår att det tar mkt kraft och energi med flytten.
Vad underbart att mannen på gatan sa till dig att du är vacker!
Vilken modig man !
Sug åt dig av det han sa och bär det med dig.
Hoppas du får en bra helg,
Kram Carro

Fit-Eva sa...

Hola!
Bara en vecka kvar nu...
Det är inte konstigt att du är trött, men det kommer att bli bättre!
Att träning är bra för både kropp och själ är inget som är nytt för mig! Jag jobbade ju faktiskt med det ett tag!
Men i vissa perioder finns varken tid eller rum för träning och det är OK.
Det positiva är att när man väl börjar igen så ser man snabbt resultat och det är ju motivation i sig!
Jag lovar att jag kommer att sparka dig i baken och dra med dig till helvetes backarna i Änggården - du kommer inte undan!
Men känslan när man står där uppe på toppen och ser ut över Göteborg och naturen och insuper luften, det är inte mycket som överträffar det...
Jag har börjat nedräkningen...och då menar jag inte bara flytten utan även lite andra "projekt", hihi.
Abrazos,
/E

Ankan sa...

Tänk det förvånar mig inte ett dugg att han tyckte du var vacker. För din insida är vacker, det märkera jag på din blogg oavsett känslorna. Men vad HÄFTIGT ändå att få en sådan kommentar. Kram

Anonym sa...

Ibland är det ju nästan tur att de inre känslorna inte fullt ut speglar hur man mår, oj, va rackig man skulle se ut då. Hoppas du orkar lyfta hakan och låta dig påverkas en smula av kommentaren. Mer spontanitet åt folket! Tillsammans med någon löptur då och då kanske det dystra sinnet vänder till något bättre. Du som jag vet ju att det BLIR bättre med tiden även om mellanperioden där inte alltid är den roligaste. Kram!

skräppan sa...

Tänk att det ska vara så svårt att ta till sig det positiva och glada man möter när man är in i märgen trött och sliten. Vad mycket gladare livet skulle vara om vi med energi och kraft sög åt oss det positiva, så som vi med förödande insikt tar åt oss livets smällar och negativa vibbar. Visst är det konstigt!
Men när energin kommer åter om några veckor för oss båda tror jag också att vår i grunden positiva och glada inställning ska kunna ta över igen. Så bit ihop. upp med hakan, snart går flytten. Snart ska vi sitta i din soffa och fundera över inredningsdetaljer, prata om killar och framtid, dricka lite vin, fnissa över en kul film, ja kort sagt se framåt igen! Kramar från mig. VI hörs i veckan och ses på fredag. Din skräppan-syster

Danne sa...

Jag har alltid förstått att du är vacker. Nu fick jag det bekräftat.
Kram /Danne

Lilla J sa...

Du ÄR vacker moster - på både in- och utsida! När jag var yngre var du min stora idol och förebild - jag ville bli som du och se ut som du! =) Och även om jag idag insett att det jag gör bäst är att vara mig själv, så finns du fortfarande högt på min lista över beundransvärda människor!

Och precis som "den lilla elaka" säger, så är det helt ok att ha uppehåll från träningen ibland, det är t o m nödvändigt! PTn har talat!! =) Jag har själv knappt tränat på hela sommaren och känner mig flötig och trött, men jag tror ändå att jag mådde bra av ett uppehåll! Och det går ju så fort att komma igång igen när man väl bestämt sig!

Ska bli kul att ha dig i närheten i framtiden! Och lilla söta Elsa! Säg bara till om du behöver hundvakt ngn dag =)

Tror förresten att jag och J kommer och hjälper på fredag också, måste bara kolla så han inte ska jobba sent! Återkommer!!

Kramis