torsdag 6 september 2012

Jag är världens bästa plommon

Jo, ju mer jag tänker på det, desto mer övertygad blir jag om att våra tankar till stor del styr våra känslor. Jag tror mig till och med ha ganska mycket bevis för det. Men, det är inte alltid så lätt att veta vilka tankar man ska välja och vilka man ska blunda för. Och oavsett vilka tankar - och känslor - man väljer, så kan det ju hända att någon man älskar väljer helt andra.  

Jag tror dock att det är tillräckligt svårt ibland att välja sina egna tankar och styra sina egna känslor. Jag tror inte att vi, hur gärna vi än ibland skulle vilja, kan styra andras. Och precis som jag tror att det är dumt att fokusera för mycket på det som är fel
(bättre att fokusera på det som är rätt), så tror jag att det är dumt att fokusera för mycket på andras känslor (det räcker gott med de egna). 

Jag tror att D ibland fokuserade för mycket på mina (och andras) känslor, istället för på sina egna, och det påverkade hans beteende. Istället för att fundera över hur han själv skulle ha velat bli bemött, eller hur han själv egentligen ville bete sig, så funderade han över vad hans beteende skulle framkalla för känslor och beteenden hos mig eller lyssnade på andra istället för på sig själv. Kanske var det ett sätt att försöka skydda sig från mina känslor. Jag blev ju nästan själv rädd för dem, så på ett sätt förstår jag det, men jag tror inte att det hjälper någon att tänka så, för vi kan inte styra andras känslor eller känsloyttringar. Men jag tror att det var därför han på min 35-årsdag bara köpte en bakelse till mig och jag tror att det var därför han inte hörde av sig när han fick reda på att Kirre hade dött. Det var inte av illvilja, det var för att försöka skydda sig själv. Men - jag vill i_n_t_e bli skyddad vare sig från mina egna eller någon annans känslor. Det jag fruktar är likgiltigheten. Frånvaron av känslor. 


D skrev för ett tag sedan till mig att "
det spelar ingen roll vad du hade sagt när jag gjorde slut, det hade inte förändrat något". Det visste jag ju redan. Men det var på sätt och vis rätt skönt att höra och det stärker min teori om att det är lönslöst att försöka styra andras tankar och känslor. Vissa saker måste man komma underfund med själv. 

Mitt syfte med allt jag skrev på bloggen när vi hade gått isär var heller 
aldrig att påverka hans känslor. Däremot hade jag ett behov av att reda ut, förstå och förklara mina egna. Det var viktigt för mig att han förstod hur jag kände, men jag ville aldrig att han skulle välja mig av något annat än egen fri vilja. Jag vill fortfarande inte att någon ska välja mig av något annat än egen vilja. 

Av den anledningen vill jag inte ens försöka påverka någon annans känslor. Jag vill bli vald för att jag är den jag är. För att jag är bra som jag är. Inte i brist på bättre, eller för att jag försöker göra mig till någon jag inte är. Det enda sättet jag möjligen vill påverka någon annans känslor på, är genom att sträva efter att vara mitt allra bästa jag, den jag vill vara. Jag älskar
Leo Buscaglias text om plommon och bananer som illustrerar det. Och glöm aldrig, att jag är världens bästa plommon.

"Om du vill bli älskad, älska och var värd att älska."
 (Benjamin Franklin)

"Kanske kärlek är vad som händer är jag varsamt leder dig tillbaka till dig själv."
(Antoine de Saint-Exupéry) "Inte till den jag vill att du ska vara, utan till den du är." (Leo Buscaglia)

"What you feel only matters to you. It's what you do to the people you love, that's what matters."
(Ur filmen 'The Last Kiss')

7 kommentarer:

Fit-Eva sa...

Du har så rätt bästa du! Man kan inte vara någon annan än sig själv och att sträva efter att vara sitt bästa jag är något jag försöker varje dag och kanske att jag kommit en bit på väg att bli världens bästa plommon jag med. Andra känslor kan vi inte påverka mer än att just vara våra bästa jag så att de kanske börjar gilla plommon en dag :-)

Pipperoni sa...

Ja, så är det - och glöm inte att jag älskar Eva-plommon, precis som de är. Med skal, skönhetsfläckar, kärna och allt. :)

Kayaker sa...

Åh, bästa plommon-Pipperoni!
Jag blir alltid varm i hjärtat av att läsa dina blogginlägg.

Anonym sa...

Det var åratal sedan jag kommenterade och har även missat många månader av din blogg. Nu blir jag nyfiken och undrar: Vad hände med D? Vad gör han idag? Gift? Barn?

Pipperoni sa...

Kayaker - Tack. Det värmer! :)

Hellomotti - Jag har inte så mycket kontakt med D, men han har barn.

Maja sa...

Hej!
Jag har läst din blogg rätt länge lite till och från och tycker du skriver mycket bra! Verkar som du fortfarande saknar D.. Måste vara jobbigt efter så lång tid. Han har barn nu väl? Jag skulle tycka det kändes jättejobbigt. Vem träffade han som fick honom att ändra sig? Pratar ni något fortfarande?
Kram till dig, Maja.

Pipperoni sa...

Roligt att du uppskattar det jag skriver, Maja, även om det inte blir så ofta just nu.