fredag 5 september 2008

Drömdejten

I P3:s Din gata idag frågade de lyssnarna hur man skulle sätta samman sin "livsjury", om man fick välja tre personer i hela världen som kunde följa med och hjälpa till och råda en i olika beslut? Programledaren själv skulle välja Bob Marley, Oprah Winfrey och Machiavelli...

Ankan funderar istället över vem man skulle vilja äta middag med om man fick välja vem som helst i hela världen, död eller levande, för en engångsdejt? Jag väntar fortfarande med spänning på att få höra vem Ankan skulle välja.

Själv skulle jag vilja äta middag med Leo Buscaglia (som tyvärr inte lever längre). Varför väljer jag just honom när det finns så många andra? Jag skulle ju kunna välja Viggo Mortensen, Brad Pitt eller George Clooney eller varför inte Jesus, Dalai Lama eller Moder Theresa?

Leo Buscaglia har sagt mycket tänkvärt om livet och kärleken och jag återkommer ofta till hans tankar på bloggen. Men jag väljer honom inte bara för allt det kloka utan för att han i motsats till många andra verkar vara en person som fann så mycket skratt och glädje i sin egen mänsklighet och i de svagheter och ofullkomligheter som det innebär att vara människa. Han ansåg att de flesta skilsmässor beror på betydelselösa, vansinniga saker och han tyckte att vi för det mesta tar saker och ting för allvarligt. Han var en man vars favoritord var JA! och som sade "är det inte underbart att vara människa?"

Jag har också en känsla av att han på den första frågan om livsjuryn skulle svara: "Ingen har svaren åt dig - bara du har dem. Om du vill ha svar på dina frågor finns svaren inom dig, inte utanför. Den enda väg du kan följa är din väg."

Inga kommentarer: