torsdag 3 februari 2011

Jag, min egen fånge, säger så...

"Livet är den trånga ringen som håller oss fången,
den osynliga kretsen, vi aldrig överträda,
livet är den nära lyckan som går oss förbi,
och tusende steg vi icke förmå oss att göra."

Några rader ur Edith Södergrans dikt "Livet" som jag lade upp i min status på Facebook igår. För igår var en sådan dag då jag hade tusen saker i tankarna, men inte förmådde ta ett enda steg, inte förmådde göra minsta lilla. För igår var en dag då den senaste månadens händelser kom ikapp mig och jag kände mig olycksdrabbad, småpatetisk och misslyckad. För det kommer dagar då man, som Edith så sorgesamt men vackert beskriver, känner sig som fången och oförmögen att ändra sitt öde.

"Nej. Alldeles för dystert" var en av kommentarerna jag fick på mitt inlägg. "Jo. Ibland måste man få lov att vara dyster" är mitt svar. För livet är inte, vilket man lätt kan få intryck av på Facebook, alltid glamoröst, glatt och glättigt. Man kan inte, och man behöver inte, alltid vara glad. Man behöver inte ens låtsas att man är det. Det är ok att vara dysterkvist ibland också. Det är mänskligt att vara det. Även om inte alla håller med, så är det i min värld ok att visa alla sorters känslor - även ilska, även dysterhet - för de är också en del av livet. De är en del av att vara människa.

"Livet är vad DU väljer att göra det till, ingen annans upplevelse eller sanning" var en annan kommentar. Det ligger mycket i det, men jag tolkar det även som en uppmaning att ta mig i kragen (det kan vara fel av mig). Men även om livet i mångt och mycket är vad jag väljer att göra det till, så är det vissa gånger lättare sagt än gjort. Vi kan inte alltid välja och det blir inte alltid som vi har tänkt oss. Ibland tycker jag att det finns en överdriven självhjälpshets i dagens samhälle som jag tycker har något kallt och oempatiskt över sig. Du, du, du - det är du som väljer, du styr ditt eget öde, din lycka ligger bara i dina händer, det är bara dina egna tankar som begränsar dig. Otur? Inte lycklig? Du har bara dig själv att skylla.

Men ibland blir det inte som vi har tänkt oss. Vi rår inte över allt. Sjukdom drabbar oss. Andra människor gör oss besvikna. När det av en eller annan anledning inte blir som vi har tänkt oss behöver vi tid att sörja, tid att omorientera oss, tid att hitta nya drömmar. Ja, det är viktigt att inte fastna och ja, även om vi inte alltid kan välja hur vi har det kan vi alltid välja hur vi tar det. Men, det betyder inte att vi inte får lov att stanna upp och vara dystra en stund. Innan man kan handla måste man känna sin längtan...

Vissa dagar är man svag. Vissa dagar känner man sig liten, misslyckad och värdelös och är en dysterkvist och då vill åtminstone inte jag varken höra klämkäcka tillrop om att muntra upp sig eller aldrig så sanna råd om att livet är vad du gör det till. Då vill jag läsa vackra sorgsna dikter och lyssna på vacker sorgsen musik. Det är också en sorts lycka. I svaga stunder är det enda man är mottaglig för en kram eller en empatisk tanke. Eller kommentarer som min kloka storasysters: "Ja, så är det! Men inte BARA så! Livet är också ett ögonblick av beröring vi aldrig glömmer, en sommarljuv vindpust mot vår kind, ett plötsligt ord som tränger till hjärtats innersta kammar..."

5 kommentarer:

Anjo sa...

Min fina vän, ibland lyser inte solen. Och, då ska den få vara i moln, tror jag.

När jag är ledsen vill jag inte heller ha klämkäcka råd, floskler eller gaska-upp-dig-tillrop som mest känns som ett sätt för någon att alibibry sig.

Jag tror inte att det-ordnar-sig-snart-är-det-din-tur-carpe-diem-och-du-bestämmer-själv-regnet skapar solsken.

Eller, annorlunda uttryckt. Du får vara ledsen när du behöver, men jag hoppas du blir gladare snart och kan jag göra något för att pigga upp dig så är det alltid värt det :)

Kram

Tingeling sa...

Jag börjar med: kram.

.. och har många andra tankar jag vill skriva, senare.

kram. Igen.

Moi sa...

Jag tror jag håller med, om självhjälpshysteri, men jag tror också att det finns något i det men mer... när man har varit ledsen färdigt måste man hjälpa sig själv på något sätt även om det som är bäst för en är svårt att börja med. Tja något sådant.

Du har haft en tung period på flera år. Det är inte så konstigt om du inte alltid kan känna att du är ditt bästa.

lyssna på Mumford and sons - after the storm.

kram

Fit-Eva sa...

Ja, mycket i livet kan man inte påverka även om man skulle vilja det. OCH det är inte alltid ens eget "fel" att saker blir som de blir, faktiskt.
Ibland behöver man vara ledsen och ibland behöver man hjälp som inte bara handlar om "gaska-upp-dig" tillrop.
Hjälp kan handla om att lyssna och låta sig ta in sina känslor för jag tror att om man förtränger känslor, oavsett och de är positiva eller negativa, så leder detta inte till något bra på sikt.
Vi svenskar är inte så bra på att visa känslor öppet och det är lite tråkigt. Vi skulle nog alla må bättre av att visa det lite mer och inte bara vår "putsade fasad".
Tänk vad befriande att bara få skrika ut och att folk inte skulle tycka att man är en idiot :-)
OK, kanske inte ALLA känslor men lite mer känsloyttringar så att man kunde få må bättre/sämre.
Det verkar ju vara "fult" att må dåligt och visa sig "svag" - jag tycker tvärtom; de som visar sin svaghet är de verligt starka!
Så ring mig så att vi kan träffas och få lite utlopp för vad vi känner och inte behöver "släta ut duken" hela tiden!

Frk Nyfniken sa...

Eva och Anjo, ni har sagt det så fint att det inte finns ord över för vi verkar vara rörande överens om att vi måste bli mer tillåtande i vårt kalla(!!!) land att visa våra känslor och jag håller med dig Eva om att de som vågar visa sig svaga är de som är verkligt starka.

KRAM till dig Pipperoni ;-)