fredag 13 augusti 2010

Fredag den trettonde

Fredag den trettonde.
Tidigt på morgonen,
eller sent på kvällen?
Jag dricker jordgubbssaft
och funderar över allt...
Medan Tor -
guden som bringar ordning ur kaos -
kör sin vagn och slungar sin yxa över augustihimlen.

Kvällen.
Inte den bästa, inte den sämsta.
En kväll på stan,
när jag egentligen hellre hade stannat hemma,
under en filt,
med en bok
och någon som andas bredvid.

Men någon knackar inte oinbjuden på min dörr.

Jag spelar bilspel och kör genom bergen.
Blir snurrig och ränner in i bergväggarna.
Tar taxi hem.
Chauffören kör allt för fort genom regnvåta gator,
medan mitt blod droppar ner på skinnsätet.
Jag skar mig på mitt röda paraply.
Det är fredag den trettonde.

Regnet piskar. Tor hamrar. Kaos.

Hemma...
...och det är alltid värt att vara borta,
med ett sådant välkomnande.
Fyrbent kärlek kan man alltid lita på.

1 kommentar:

Anjo sa...

Vackert. Du skriver inte ofta, men ohyggligt bra :)