tisdag 29 maj 2007

Jag är världens bästa plommon, men han gillar inte plommon

"Inse att du inte kan bli älskad av alla.
Det vore förstås idealet, men i vår värld
ett ganska okänt fenomen. Du kan vara det
ljuvligaste plommonet i världen, moget,
saftigt, sött och bjuda alla att smaka. Men
kom ihåg att alla gillar inte plommon.

Du måste förstå, att om du är världens godaste
plommon och någon du älskar inte tycker om
plommon, kan du välja att bli en banan. Men
tänk då på, att om du blir en banan blir du en
andra klassens banan, men du är fortfarande
världens godaste plommon.

Inse då, att om du väljer att bli en andra
klassens banan, riskerar du att din älskade
tycker att du inte är god nog, och eftersom
han/hon bara vill ha de bästa - lämnar dig.

Du kan då tillbringa resten av ditt liv med
att försöka bli världens bästa banan - vilket
är omöjligt eftersom du är ett plommon - eller
återigen bli världens bästa plommon."

Ur Kärlekens Budord av Leo Buscaglia

11 kommentarer:

frida fröberg sa...

Eller så är det så att alla inte har förstått ännu vad de vill ha och behöver eller klarar att leva upp till. Jag tror att i ditt fall kan du ha råkat för någon som inte trodde sig kunna leva upp till drömmen om plommon- lyckliga somrar med dignande fruktträd, barn som leker, humlor som surrar. Det är fint för ett annat vackert plommon, men om man känner sig som en giftbesprutad grön och hård och liten sur banan då?

Anonym sa...

"Under kärlekens förklädnad äger ibland de den största kränkningen av en människa rum, därför att vi alltid ger vår kärlek på vissa villkor: "Jag kommer att älska dig om du är snäll och uppfyller mina krav." Jag skulle gärna se att det fanns åtminstone EN person i världen som säger till dig: "Jag kommer att älska dig!"
En enda människa! Det är inte att begära mycket. Var den människan för någon. Och när ni själva får den gåvan, acceptera den, därför det är lika svårt att ta emot den som att ge den. För en del är det nämligen mycket svårare att ta emot än att ge."

Ur "leva...älska...lära..." av Leo Buscaglia

Det fina är att DU vet hur man ger och jag hoppas att du kan ta emot den kärlek som finns därute endast för dig.

Abrazos,

E

Bossarun sa...

Hej gumman... det bästa av budord... Från en som vet och som fick detta utav dig för 17år sedan. Stor kram till dig.

Anonym sa...

Tänkvärt faktiskt... tänkvärt.
=)

Ankan sa...

Vackert skrivet men liknelsen "funkar" inte på mig. Känner mig snarare som en av mina favoriträtter: Fruktsallad. Det beror förmodligen på att jag är en badanka som vinglar hit och dit ömsom över ömsom under vattenytan. Och jag trivs nog ganska bra med det spännande livet ;-> . Kram

Pipperoni sa...

Haren - Försöker intala mig att jag är världens godaste plommon och att det är hans förlust om han inte gillar plommon. Men ibland känner jag mig som ett skämt, halvruttet plommon. Bläh.

E - Så sant.

Bossaneto - Kram tillbaka. Saknar dig.

Anonym - =)

Ankan - Jag känner mig också som fruktsallad ibland... Vissa dagar vet jag verkligen inte vem jag är. Men vad jag försökte säga var väl att det enda man kan göra är att vara sig själv och försöka göra det så bra som möjligt. Kram.

Anonym sa...

Du är nog världens bästa plommon och definitivt ingen fallfrukt!

/E:s make och din vän

Pipperoni sa...

E:s make och min vän - Tack, det värmer, precis som dina kramar alltid har gjort. Du (och E förstås, men jag misstänker att hon har lärt sig av dig) är en av de få personer som faktiskt alltid har kramats ordentligt när man träffas. Riktiga kramar, inga konstlade låtsaskramar.

Anonym sa...

Mycket vikigt och fint citat måste nog läsa mer av Leo tror jag bestämt. Att vara sig själv och ta hand om det som betyder mest är viktigt. Respekt är viktigt både mot andra och mot oss själva. Är vi den som vi tror andra vill att vi ska vara låter vi aldrig vår omgivning få en chans att lära känna den verkliga personen.
Kram

Anonym sa...

Fantastiska ord som jag ska ta med mig. Fantastiska... Jag kikade in här idag och fastnade. Du verkar vara ett av de bästa plommon!!! /Cinks

Pipperoni sa...

Hej Cinks, välkommen hit och tack. :)